Fermentring - surdeg | tips

Här kan vi prata om lite allt möjligt som på något sätt är relaterat till inkokning/konservering


Användarens profilbild
Umami
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 sep 2024, 08:21

Oops borde flyttas till andra konserveringsmetoder. Sorry för jag stökat till.

Hej,
Jo, tänkte dela med mig från min surdegsresa. Visst det låter bra, känns spännande och kan bli så gott, med egen bakat surdegsbröd av ens egen surdeg! Men! Men är ni som jag då smyger en viss rastlöshet i bakgrunden och stressar på! Blir det bra? Gör jag rätt. Det jäser inte så bra…… osv.
Hmmm, varit där och kan berätta det är helt normalt och jag kan berätta helt i onödan :D Det är mycket enklare än man (även jag) tror. Det enda man ska ta sig i början är lite tid att få det till bra. Hösten är egentligen perfekta tiden att få till sin surdegstarter, varför? För man har bättre möjligheter att styra över temperaturen än vid högsommarväder.
En egen bra starter tar tid och någorlunda regelbunden bakning. Dvs gärna en sats per vecka. Fixa en färsk aktiv starter från antigen ett bageri eller köp Kronjäst Surdeg Råg. Sedan gäller bara mata, vänta, reducera, mata på om o om o om. Min lilla vän har tagit 6 månader till full prestanda och ah hur den drog iväg! Hur det går till kan jag berätta vid intresse.
Har du en piggies starter, tar dig tiden och torkar denna. Fram med bakpapper spred ut tunt och låta lufttorka, någorlunda skyddat :roll: (min torkade i vardagsrummet, så den verkligen tog till sig husets mikrobiom :lol: ) väl torkat bryt den i delar, du kan mala den till pulver, behövs inte men kan; jag kör båda. Förvara lufttät i burk i skafferiet. Då har du alltid tillgång till din egen moder skulle den arbetande bli dålig.
Efter en tid av ”livets påfrestningar” :mrgreen: har jag börjat rota fram min surdeg. Hittade en burk i mörkaste vrån i kylskåpet och? Frisk och fint! Hur glad blir jag!? Det är helt otroligt för det betyder att jäst&kompisar i burken är starka och friska!!! Bara svultna var de! 2cm hooch (alkohol) var på. På 3 dagar kärlek har jag nu min starter igång igen.
Planera att den ska ärvas till mina barn :D :lol:

Så var inte rädd, spara i fall att, då blir det enkelt att börja om och tar inte 6 månader.

Bilagor
IMG_0969.jpeg

˚Good food = Good life˚