Just det. Ja, kryddning beter sig inte riktigt likadant när man konserverar, så ibland blir resultatet inte alls så som man tror det ska bli. Och ibland blir det som man tror. Skumt det där, haha. Kul att det gick att använda ändå!
Vad har du tryckkonserverat idag?
-
Absolut!
Receptet för köttbullar är i princip samma som receptet för köttfärs. Strunta bara i att forma färsen till köttbullar så blir det bra. Vi har inte själva gjort en beskrivning för det än, men vi får väl göra det framöver helt enkelt.
Så om du utgår från köttbullar, stek då köttfärsen lätt som den är istället för att forma den till köttbullar först. Om du tillsätter tacokryddorna när du steker eller om du du tillsätter dem i vattnet/buljongen spelar ingen roll, och jag vet tyvärr inte vilket som blir bäst. Du får testa helt enkelt, om ingen annan här har testat?
-
Idag har jag :
*tryckkonserverat 2,5kg skinkstek som pulled pork i BBQ-sås. Tyvärr har någon burk läckt så jag undrar om den går att rädda? Blev 6 burkar Weck 742
- köttfärssås men halverat receptet och även här har en burk läckt. Blev 7 burkar Weck 742
- Sloppy Joes soppa men jag tycker mer det är röra som man äter med pasta. Jag dubblade köttfärsen men ökade inte grönsakerna. Det blev 5 burkar Weck 742. De står i grytan nu så jag vet inte hur de blev.
Ska packningen och locket vara torrt när msn sätter på det?
Hur indviker man läckande burkar?
Jag valde bort köttgrytan då jag tycker den smakar konserv.. finns något recept som mer påminner om kalops?
Läckande burkar är ett riktigt irriterande problem ibland. Det tenderar att hända oftare med vissa recept än med andra, och ett exempel är just pulled pork. Det finns flera orsaker som kan ligga bakom:
- Lite för liten luftspalt. Ibland vet man med sig att det inte är så, men då kanske man får testa det receptet med exempelvis 3 cm istället för 2,5 cm till nästa gång.
- För snabba tryckförändringar. Det är viktigt att den får gå upp i tryck i lagom takt (brukar dock inte vara ett problem) men också gå ner i tryck i lagom takt.
- Luftbubblor i burkarna. Speciellt i vissa recept tenderar det att bli luftbubblor verkligen överallt, och då får man vara extra noga.