Vad har du tryckkonserverat idag?

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering


Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Lite sugen på att testa potatis. Du skrev att din potatis fick lite bismak (23 feb 2023) har du testat fler gånger? Antar du använde ojoderat salt?

Mvh Kim

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 118
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Gör det! Testa en mindre batch första gången.

Ja, vi upplevde en svag bismak av potatisen, oklart varför. Vi har inte testat fler gånger än, men jag är lite sugen på ett nytt försök. Minns inte om vi använde ojoderat salt eller inte, men troligen inte. Ska mest bara vara noga med det när man gör inläggningar vad jag vet.

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Joderat salt ger lätt bismak vid inläggning/konservering och potatis har ju ingen egen stark smak som kan dölja det, så det kan vara orsaken.
Jag skall testa i höst när den riktiga vinterpotatisen kommit så får vi se hur det smakar.
Trevlig med ett svenskt forum som även pratar om tryckkokskonservering.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 118
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Där ser man. Får kanske testa om det kan vara det till nästa gång då.

Ja, eller hur! Inte så mycket aktivitet som vi hade hoppats på, men just därför är det kul att du kommer hit och bidrar lite. :) Facebookgrupper finns såklart, men jag tycker de är mycket mycket sämre att navigera sig i än ett klassiskt forum.

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Jag är jättetacksam att det finns ett forum utanför FB.
Tror det är kommer att växa för folk börjar sakta inse att det faktiskt är både kul och praktiskt med hemmakonservering.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 118
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Det upplever vi med, helt klart. Både facebookgrupper för hemkonservering och antalet sidvisningar på vår blogg växer så det knakar. När det gäller forum utanför FB, kan ju även bli så att folk kommer tröttna på facebook i framtiden med tanke på alla problem som finns där med moderering och sånt. Jag menar, saker som klonade bluffkonton och sådär. Meta verkar ha helt hopplöst med att lösa såna saker. Men det här är kanske en diskussion för ett annat forum, haha.

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Idag kör jag en sats med oxfärs i min Presto.
Jag fick ut 7 quartsburkar på 4 kg oxfärs och det gick åt ca 2,5 liter vätska att fylla upp burkarna med.
Jag har bara kryddat och brynt färsen, inga andra tillsatser.
Vätskan var varm buljong där jag använt 1 buljongtärning per liter vatten för jag vill ju inte att köttfärsen bara smakar buljong.
Jag hällde först en bottenskyla av buljong i burkarna, fyllde sedan på med brynt färs utan att packa den, bara hällde ner den i burkarna.
Skakade lite försiktigt på burkarna så att färsen fördelade sig ut åt sidorna och fyllde sedan på lite mer färs där det behövdes.
Toppade upp med den varma buljongen och vips var det klart för att stoppas ner i Preston.
Det var faktiskt supersmidigt och nu står det och rasslar så hemtrevligt på spisen.
"Receptet" är från instruktionsboken som följde med Preston.
Den enda ändringen jag gjort är att jag kryddat färsen vid bryningen.
Jag tog ca 2 msk torra malda kryddor per kilo rå färs, några burkar fick tacosmak och resten fick currysmak.
Skall bli intressant att se hur smaken blir när burkarna fått stå till sig lite.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 118
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Kul! Har själv aldrig testat ren köttfärs, men har gjort köttbullar och gulasch som innehåller köttfärs. Vad kommer du använda färsen till tror du? Tacos, med tanke på kryddningen? Något annat för currykryddningen?

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Jag tänker att det får bli grunden i köttfärsröra/köttfärssås. Till tacos förstås men även till pasta eller tillsammans med bönor. Jag brukar ha curry och paprika i min vanliga köttfärssås/köttfärsröra. Jag gör den inte så såsaktigt utan mer som en stadig röra med mer eller mindre grönsaker i beroende på vem som skall äta av den.
Jag fick någon form av sedimentering i botten på burkarna så jag skall öppna en av dem nästa vecka dels för att smaka men också för att se vad sedimenteringen består av. Det blev ett fettlager överst, men det verkar inte täcka hela ytan utan har mer lagt sig som en ring runt kanterna.

Skärmavbild 2024-07-20 kl. 09.13.41.png
Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Nu har jag öppnat och undersökt innehållet samt smakat. Det man ser på botten verkar vara mest kryddor. Lite förvånande eftersom jag brynte färsen med kryddorna istället för att tillsätt det efteråt. Men det verkar som om färsen släppt ifrån sig kryddningen under konserveringen. Smaken på själva färsen var lite fadd och inte alls så där spicy som jag föreställt mig. Jag har testat att göra köttfärsröra på båda sorterna och det blev gott.

Jag tog en burk färs och lät den rinna av i en sil, sköljde bort kryddävjan i botten och tog bort fettringen. Det ser mer ut på bilden än vad det faktiskt var. Sedan la jag det i en gryta tillsammans med ett paket krossad tomat, lite vitlök och en skvätt grädde. Lät det koka ihop i 10 minuter. Serverade med pasta och det blev jättegott.

Men nästa gång tror jag att jag väljer att konservera helt okryddad färs istället. Vinsten blir ändå att man har tillgång till brynt färs som inte tar upp plats i frysen och inte behöver tinas innan man använder den.

Skriv svar