Vad har du vattenbadskonserverat idag?

Här diskuterar vi allt som rör vattenbadskonservering


Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Kanon!

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Så smart!

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Testade som sagt att göra ättiksgurka som sedan skulle köras i vattenbad för lång hållbarhet. Nu har jag provsmakat och det var grymt äckligt. Inte ens maken som i princip äter allt tyckte det var ätbart. Smaken var rysligt ättiksstark så med ett annat recept kan man säkert få en mer acceptabel smak. Konsistensen på gurkskivorna var mjuk som kokt gurka (vilket det ju i princip är). Utseendemässigt ser det bra ut och gurkskivorna håller ihop, så burkens innehåll har inte blivit grumligt eller mosat på grund av vattenbadet. I krigstider kan det säkert vara bra att kunna långtidsförvara gurka genom vattenbadskonservering, men annars är det inget jag tänker rekommendera.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Oj, vad tråkigt. Var det smörgåsgurkreceptet vi har på bloggen? Råpackade eller hetpackade du? Jag kan hålla med om att lagen är i det syrligare laget, men för mina smaklökar är det ändå ganska bra. Men smaken är som baken såklart.

Tråkigt att de blev mjuka också. Det finns flera saker som kan motverka mjuk gurka. Om man hetpackar är det viktigt att inte koka för länge. Man kan tillsätta lite kalciumklorid för att motverka att det blir för mjukt. Kan också hända att råpackat blir bättre.

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Kim skrev: 07 aug 2024, 12:51

Testade som sagt att göra ättiksgurka som sedan skulle köras i vattenbad för lång hållbarhet. Nu har jag provsmakat och det var grymt äckligt. Inte ens maken som i princip äter allt tyckte det var ätbart. Smaken var rysligt ättiksstark så med ett annat recept kan man säkert få en mer acceptabel smak. Konsistensen på gurkskivorna var mjuk som kokt gurka (vilket det ju i princip är). Utseendemässigt ser det bra ut och gurkskivorna håller ihop, så burkens innehåll har inte blivit grumligt eller mosat på grund av vattenbadet. I krigstider kan det säkert vara bra att kunna långtidsförvara gurka genom vattenbadskonservering, men annars är det inget jag tänker rekommendera.

Låter märkligt, jag tycker det blir ganska likt gurkan i affären när vi konserverar. Möjligtvis att den i affären smakar mer socker. Vilken gurksort använde du? Använde du is?

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Jag använde inte is men hade gurkorna i saltat vatten över natten i kylen (som är väldigt kall). Jag använde vanlig hemmaodlad västeråsgurka och när jag bara gjorde en klassisk ättiksinläggning för smörgåsgurka, dvs inte i tryckkokare så blev gurkan superkrispig och smakade jättegott. Men som sagt smaken på den konserverade gurkan kan bero på receptet, för det jag använde för konservering var annorlunda.

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

@Jocke Jo jag hetpackade.
Men eftersom ni fått era gurkor att bli ätbara så skall jag faktiskt göra ett nytt försök nästa år med ett annat recept och då råpacka istället.

eira
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Börjar bli en aning trött, utspritt på tre dagar har det gjorts ketchup, vinbär/hallonsaft, tacosås, picklad rödlök, bostonzucchini, bbq-sås, plommonsås, bärdricka och pannkakssylt. Idag blir det mer sylt fast i miniportioner. Snart är årets måsten avklarade :)

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Det är bra nog intensivt just nu! :D Men oj vad tillfredsställande i höst och vinter att bara kunna "handla" i sitt eget skafferi.

eira
Inlägg: 48
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Jocke skrev: 15 aug 2024, 13:06

Det är bra nog intensivt just nu! :D Men oj vad tillfredsställande i höst och vinter att bara kunna "handla" i sitt eget skafferi.

Helt övertygad om att jag som minst till hälften gör det för att fortsätta leka affär.

Småttingarna blev förresten ursöta. 80/50ml-burkar med pannkakssylt, lingonsylt och aprikosmarmelad. 30 burkar fylldes väldigt fort.

1000018811.jpg
Skriv svar