Hej. Har endel styckdetaljer av ko som jag tänker mig tryckkonservera. Är det möjligt att koka in köttet i större bitar än grytbitar? Om möjligt behöver jag ändra koktiden något gentemot när jag kokar in gryta?
/Jonas
Kött i bit.
Ja! Vi har skrivit att man ska skära i bitar på omkring 2-5 kubikcentimeter, men det är verkligen bara en rekommendation. Det står faktiskt inte i USDAs recept någon instruktion på exakt hur köttet ska skäras upp, vilket gör att vi kan dra slutsatsen att det helt enkelt inte spelar så stor roll i just fallet kött.
Har du tryckkonserverat kött förr? Vad tänker du använda det till? Det är nämligen bra att ha koll på vad det lämpar sig till och inte. Till exempel är det inte att rekommendera till sommarens grillning. Köttet blir kokt, och bör därför används som kokt kött.
Ja har tryckkokat endel saker. Lite bönor, köttbullar både rått och förkokat kött. Tycker att de förkokta köttet blev bättre.
Okej vet du varför de inte ska grillas?
Jag tänker att de finns mer möjligheter med en "större" köttbit än tärningar. När jag läst på lite mer så testar jag nog en laddning med köttbit. jag tänker (om jag inte hittar att de e olämpligt) att testa det direkt ur burken, röka, grilla, steka mm, vad jag kommer på. Blir det buljong över brukar den funka bra som smaksättare tiłl lite av varje.
Testa för all del om du vill! Men det blir ganska smuligt och sådär eftersom det är så välkokt, så jag har svårt att tänka mig att det blir särskilt kul att grilla.
Hur som helst, själva USDA-receptet heter "Meat, Strips, Cubes or Chunks". Chunks är väl egentligen precis det du beskriver att du vill göra. Så kör på.
Här är själva receptet: https://nchfp.uga.edu/how/can/preparing ... or-chunks/
Du har valet att antingen göra råpackat (du lägger rått kött i burken, saltar och kryddar efter smak och konserverar helt utan att tillsätta vätska) eller hetpackat (du försteker eller förkokar köttet en liten aning, lägger i burk, häller på vätska såsom buljong eller tomatjuice, saltar och kryddar efter smak och konserverar). Det senare alternativet är faktiskt att rekommendera, särskilt om du försteker. Men det tar bra mycket längre tid, så ofta genar man med råpackat ändå. Och det blir bra det med.