Absolut finns det konserveringssäkra recept på bostongurka. Vi kommer faktiskt publicera ett om typ en månad. Nyckelordet är att du ska söka efter cucumber relish. Bostongurka är helt enkelt ett svenskt namn.
Man kan väl säga så här i alla fall. En fingervisning är alltid att 2,5–3 % ättiksyra är lägsta man kan gå och ändå få ett säkert pH-värde i grönsaksinläggningar. Ju högre, desto större marginal. Det svåra blir istället att få koll på inkokningstiden som krävs, men då får man försöka jämföra med tider som finns publicerade i andra sammanhang. Vad jag kunnat se verkar de allra flesta recept ligga kring 15 minuter på burkar upp till 500 ml i vattenbad/ångkonservering.
Så hur ser det då ut i ditt recept? 1,5 dl vätska låter väldigt... torrt? Jag skulle kunna tänka mig att det kommer göra att det kan krävs längre inkokningstid. Då känns det också som att receptet då förlitar sig på att vätskan i gurkan "dras ur" och blandar sig med vätskan du tillsatt. Då kan det ju finnas risk att ättikan späds för mycket faktiskt. Så det var nog klokt med 24 % tror jag.
Kör med pH-test, det låter klokt. Det funkar! Ölbryggare behöver ibland hålla koll på pH-värden, så det är smart att kolla såna sidor efter pH-teststickor. Skaffa med smalt fönster i relevant område. Om pH är 4,7 eller 5,2 är ju lite skitsamma liksom, det är oavsett för högt. Skaffa därför en som är typ mellan 2,5–5 eller liknande. Egentligen kanske ännu smalare, typ 2,5–4,5. Man vill trots allt ha större marginal än 4,5, helst under 4.
Natriumbensoat kan du skippa i alla fall, det fyller ingen funktion när du konserverar.