Roligare äppelringar?

Här kan man diskutera sånt som vi annars inte behandlar på konservgeek.se, såsom torkning, fermentering och rökning


eira
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Torken går för fullt nu, päronringarna fick lite kardemumma för variation men tycker det borde gå att göra något roligare med äppelringarna. Ett gäng är pudrad med kanel och några är torkade utan något på. Men vad kan man hitta på mer? Någon kul krydda? Pensla med choklad efteråt?

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 43
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Jag brukar nog oftast gilla torkade äpplen utan någon extra smak mest, men läste ett tips på en amerikansk blogg att smaksätta dem med lönnsirap. Det vill jag testa!

Vilken tork använder du? Skulle gärna köpa en bättre än den vi har nu men vill samtidigt inte lägga ner för mycket pengar heller.

eira
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 29 sep 2024, 21:58

Jag brukar nog oftast gilla torkade äpplen utan någon extra smak mest, men läste ett tips på en amerikansk blogg att smaksätta dem med lönnsirap. Det vill jag testa!

Vilken tork använder du? Skulle gärna köpa en bättre än den vi har nu men vill samtidigt inte lägga ner för mycket pengar heller.

Det lät inte alls dumt. Misslyckades med en marmelad häromdagen så torkade honungskokta päron och det blev verkligen godis. Lönnsirapsäpplen blir nog ett härligt mellanting.

Jag kör med en stöckli dörrex, metallollor och silikonmattor. Pluspoäng för att man kan välja antal ollor per gång och höjden, minus för att den är rund och inte har fläkt från sidan. Men det går fint att göra fruktläder i den om man klipper till bakplåtspapper och den blir varm nog för jerky. Skulle sitta fint att ha ett gäng i närheten att kunna dela sådana prylar med!

Senast redigerad av eira den 30 sep 2024, 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Umami
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 sep 2024, 08:21

eira skrev: 29 sep 2024, 19:55

Torken går för fullt nu, päronringarna fick lite kardemumma för variation men tycker det borde gå att göra något roligare med äppelringarna. Ett gäng är pudrad med kanel och några är torkade utan något på. Men vad kan man hitta på mer? Någon kul krydda? Pensla med choklad efteråt?

Kanske inte ringar. Men vad om du gör tärningar (beprövad kryddningar typ kanel kardemumma) och slänger i i din egen granola?

Jag har ingen tork så kör i nät på balkongen och ha de i min granola. Barnen är helt galna i det, tom till kvällsmaten…. :o

˚Good food = Good life˚

eira
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Umami skrev: 30 sep 2024, 11:06

Kanske inte ringar. Men vad om du gör tärningar (beprövad kryddningar typ kanel kardemumma) och slänger i i din egen granola?

Jag har ingen tork så kör i nät på balkongen och ha de i min granola. Barnen är helt galna i det, tom till kvällsmaten…. :o

Tärningar är rätt ok, gjorde det för två år sedan och har fortfarande kvar så det går inte riktigt åt. Men alltid tacksamt att ge bort som present ☺️

Skriv svar