Hihi, det är ju sjukt gulligt om inte annat med de där små. Sen att jag nog skulle käka upp en hel sån burk själv på en enda pannkaksmiddag är väl en annan femma, haha.
Vad har du vattenbadskonserverat idag?
Dagens vattenbad…
Zucchini relish enligt https://extension.usu.edu/utah/files/ZucchiniRelish.pdf
det blev 6 burkar till skafferiet.
Gjorde detta förra året och det tog slut rätt så snabbt.
Jo men det är ju precis det som är planen. En 80ml med lingonsylt räckte perfekt till en lunch med ugnspannkaka, misstänker den blir lagom till gröt med. Den mindre är mer tänkt att bre på macka. Lätt att ta med ut på biläventyr och inga stora burkar att hålla kylda efter öppning.
Passade på att göra två miniburkar med bostonsquash nu när jag körde en omgång idag så jag antar att det blir hamburgsgrillning i skogen till vintern. Måste göra samma med ketchupen nästa gång.
En inte helt vilsam helg kan känna sig avslutad. Päron/ingefärsmarmelad, äppelpajssylt, äppelfyllning till framtida kakor, aroniaglögg, aroniasaft, thai hot chili sauce och slutligen aroniamarmelad.
Fick plocka fritt från svärföräldrarnas äppelträd och höll inte tillbaka så har att göra ett tag till
Väl igår….. bara lite osockrat äpplemos med ingefära, nejlikor och kanel. Fler fick inte plats i min gryta…. Har massor gåvoäpplen kvar… (mer än på bilden!!!)
Resten som inte gick i burkarna har jag kokat äpple butter av. 3 små glas, kommer förtäras på gröten, på bröd och till helgen utspädd som glasyr på en äppleblondie.
˚Good food = Good life˚
eira skrev: ↑29 sep 2024, 19:48En inte helt vilsam helg kan känna sig avslutad. Päron/ingefärsmarmelad, äppelpajssylt, äppelfyllning till framtida kakor, aroniaglögg, aroniasaft, thai hot chili sauce och slutligen aroniamarmelad.
IMG_20240929_190526999.jpgFick plocka fritt från svärföräldrarnas äppelträd och höll inte tillbaka så har att göra ett tag till
Härlig att se!!
˚Good food = Good life˚