Tomattips

Här diskuterar vi odlingsrelaterade ämnen


Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 43
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

eira skrev: 23 feb 2024, 09:20

Tror stenhårt på Šejk och bellstar. De har fungerat bra i den korta säsongen vi har på småländska höglandet. Båda är stabila och goda sorter. Šejk kan vara krypande och bellstar runt en meter så den behöver stöttning.

Tusen tack för det, jag har hälsat vidare det till Johanna som skrev i vår senaste post på Facebook. Blir sugen på att testa Šejk själv också!

eira
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 23 feb 2024, 09:40

Tusen tack för det, jag har hälsat vidare det till Johanna som skrev i vår senaste post på Facebook. Blir sugen på att testa Šejk själv också!

Skicka adress via instagram så kommer några frön.

Senast redigerad av eira den 23 feb 2024, 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 43
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

eira skrev: 23 feb 2024, 10:09

Skicka adress via instagram (eirasgranna) så kommer några frön.

Men nice, vad schysst! 💚

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 43
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Idag var det julafton med både fröer från Fröbanken och tomatfröer från Eira (tusen tack, ser fram emot att prova!).

Bilagor
IMG_20240226_193238700~3.jpg
eira
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 26 feb 2024, 19:50

Idag var det julafton med både fröer från Fröbanken och tomatfröer från Eira (tusen tack, ser fram emot att prova!).

Då återstår frågan, hur gick det med šejk, skötte den sig hos er?

Här har den och bellstar förgyllt såser av alla möjliga slag. Vädret på våren gjorde att šejk blev lite högre, kanske upp mot 50-60 cm.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 118
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Jag lämnar nog över frågan främst till Heli, men vi körde den i en odlingslåda utanför växthuset. Tog lite tid att få den att mogna, men till sist gjorde den ju det. Tror det blev ganska bra skörd ändå..? Eller vad säger du Heli?

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 43
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

eira skrev: 25 sep 2024, 06:53

Då återstår frågan, hur gick det med šejk, skötte den sig hos er?

Jag är jättenöjd, kommer helt klart spara fröer och så den nästa år igen (kanske lite tidigare än i år). Fasta, fina och goda! Som Jocke skrev tog den lite tid på sig att mogna jämfört med tomaterna i växthuset förstås, och tyvärr drabbades plantorna av bladmögel, men de har mognat på sig fint och hållit sig bra efter plockning. T.ex. san marzano verkar mycket känsligare i skalet och har blivit dåliga och mjuka mycket fortare. Ett stort plus att jag knappt har lagt någon energi på dem heller.

Hundreds and thousands, som jag också testade för första gången i år, blir det dock ingen uppföljare på. Det blev ju väldigt mycket tomater men de var så små så knappt barnen orkade plocka dem. 😅

Har du testat någon ny sort i år som har överraskat?

eira
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 29 sep 2024, 14:44

Hundreds and thousands, som jag också testade för första gången i år, blir det dock ingen uppföljare på. Det blev ju väldigt mycket tomater men de var så små så knappt barnen orkade plocka dem. 😅

Har du testat någon ny sort i år som har överraskat?

Ja, jag håller med, i år blev šejk lite onödigt sen men har gott om dem som mognar på brickorna inne nu.

Hundreds and thousands kräver helt klart mycket plockningstid. I år verkade de bli lite surare här med så motivationen sjönk lite ytterligare. Tror jag kör på whippersnapper nästa år istället.

Mei wei kom in och tog favoritplatsen bland röda högväxande småtomater, smaken var verkligen trevlig och det var mycket av den.

Annarita är en lagringssort som konkurrerar med ponderosa och den var starkväxande, snabb och mycket godare. Där återstår lagringstest innan den får helt godkänt. I övrigt blir det provsmakning av lagringssorter lite senare, gör en jämförelse i år mellan fyra röda spetsiga sorter.

Men mest har tre småplantor imponerat.
Orange dream ger små orange smakbomber, plantan blev ca 30 cm i höjd. Ska testas inne i år.
Mini marzano, tålig liten flikigt bladig planta med rödstrimmiga spetsiga tomater med bra hållbarhet och väldigt mycket smak. Ska också testas inne.
Golden hour, söt med viss syra, orange/gulstrimmiga tomater med indigorodnad. Blev lite högre, kanske 45 cm innan den blev helt dränkt av spinn. Gott om tomater.

Hittade ni några trevliga överraskningar i odlingen?

Skriv svar