Öppnare för Balls plåtlock - tips?

Här diskuterar vi tryckkonserveringsapparater, burkar och andra verktyg som behövs vid konservering


Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Vad öppnar ni era tvådelade plåtlock med?
Alltså inte ringen utan det platta locket som håller vacuumet.
Jag lyckas förstöra locket i 90% av fallen vilket är synd, för om de inte blivit böjda i kanten kunde jag återanvänt dem åtminstone en gång till.
De få jag lyckats rädda har fungerat fint att återanvända även om producenten av säkerhetsskäl inte rekommenderar det.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 106
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Fingrarna eller en kniv, faktiskt. Gäller att inte dra för hårt så brukar locken klara sig fint. Är lite väl trögt ibland såklart. Ibland har jag använt en sån där kapsylöppnare som brukar sitta tillsammans med en korkskruv (snabb bildgoogling här), men då blir det ofta fula inbuktningar i locket efteråt.

Jo, de rekommenderar ju att man byter varje gång, men det har hundra procent bara med att de vill gardera sig mot klagomål på sämre vakuumtätning på "begagnade" lock och inget annat. Själva tycker vi de brukar funka precis lika bra åtminstone en gång extra så länge locket ser fräscht ut.

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Jag har inte så starka fingrar och kniv har jag inte lyckats med så kapsylöppnare är mitt bästa alternativ just nu. Men även om jag är aldrig så försiktig så blir det som du säger skador på locket. Såg en öppnare i trä som jag skall be maken försöka framställa.

Skärmavbild 2024-07-18 kl. 14.31.23.png
Skärmavbild 2024-07-18 kl. 14.31.23.png (161.6 KiB) Visad 11321 gånger

Från https://housemercantile.com/products/canning-lid-opener

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Jag har nu testat att öppna plåtlocken med en sked så som tjejen i videon nedan visar. Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra och 3 av de 4 lock jag testade kom av i princip utan ett märke.
https://www.youtube.com/watch?v=afxhB-jB0hs

Skriv svar