Tryck 5, 10, 15PSI?

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering


Bellmyr
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jun 2024, 11:46

Jag bor lägre än 305 meter över havet. Bara konserverat i drygt ett år, änsålänge har jag bara stött på recept för 10PSI.

Behöver jag någonsin konservera med 5 eller 15PSI? Finns det alltså tillfällen/receot när man gör det om man bor under 305 meter?

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 106
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

USDA:s recept där målet är att förinta eventuella botulinumsporer är standardiserade till cirka 116 grader celsius. Det innebär att du som bor under 305 m.ö.h. kommer använda 10 PSI för att uppnå den temperaturen.

Men! Det finns några tillfällen då det kan vara trevligt att vara ägare till 5 respektive 15 PSI. I vissa fall av vattenbadskonservering där själva koktiden känns lång och tråkig (exempelvis tomater) kan du tryckkonservera för att korta ner tiden. Det görs alltså inte för att motverka botulism utan för att snabba på processen. Samma princip som när man tryckkokar mat helt enkelt. I fallet med tomater kan man välja mellan 5, 10 eller 15 PSI.

Sen finns det en till situation där 15 PSI kan vara användbart. Det finns en riktigt bra bok från en polskamerikan som heter Home Canning Meat, Poultry, Fish and Vegetables . I den boken finns ett antal recept som använts av industrin i Polen under kommunisttiden som författaren sedan har skalat ner till något som är lagom för en hemkonserverare. Dessa recept kör då (som industrin ofta gör) på 121 grader celsius istället. Dit når du med 15 PSI, om du bor lågt. Vi ska skriva lite om den boken i ett inlägg någon gång framöver. Hittills har jag inte provat något recept från boken.

Bellmyr
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jun 2024, 11:46

Tack för ett utförligt och bra svar som alltid :D

Skriv svar