Snabbinlagda grönsaker till höstens & vinterns middagar

Här kan vi prata om lite allt möjligt som på något sätt är relaterat till inkokning/konservering


Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

(Vet inte om detta är rätta stället i forumet så bara flytta inlägget om jag lagt det fel.)

Vill slå ett slag för höstens snabbinlagda grönsaker.

Så här gör jag...
Jag använder burkar med snäpplock (typ IKEAS Korken) för jag tycker det ser så snyggt ut på middagsbordet, men man kan använda nästan vilken typ av burk som helst med lufttätt lock.

Förberedelser:
Jag kokar burkarna så de blir sterila och låter gummiringarna koka med någon minut på slutet.
Alla grönsaker och ev färska örter sköljs noga
Blomkål och brysselkål blancherar jag någon minut.
Gurka och squash får ligga i 9% saltvatten minst en timme
Paprika blancherar jag ibland (ifall jag har annat som ändå skall blancheras) och ibland så lägger jag i den helt rå
Lök av alla slag lägger jag i rå, liksom bladselleri

Lagen är en vanlig 123 lag (1 del 12% ättikssprit, 2 delar vitt strösocker, 3 delar vatten)
Jag kokar upp lagen och rör tills sockret löst sig sedan ställer jag grytan åt sidan medan jag fyller burkarna.
Sist häller jag på lagen som fortfarande skall vara varm men inte kokande.

Man kan använda olika sorters grönsaker och blanda som man vill, samma sak med kryddor.
1 bit skalad pepparrot i receptet motsvara ungefär en bit på 3x3 cm

Här är några "recept" som vi gillar hemma hos oss:
1) Blomkål och broccoli i buketter eller skivor (ca 50/50)
Kryddor till 1 liters burk: 10 hela vitpepparkorn, 1 bit skalad pepparrot, 1 tsk gula senapsfrön, 1/2 liten gul lök i skivor

2) Broccoli i buketter, stjälken av bladselleri skuren i bitar (ca 70/30)
Kryddor till 1 liters burk: 5 hela svartpepparkorn, 10 hela rosépepparkorn, 2 skalade vitlöksklyftor delade på längden, det gröna från 2 salladslökar i strimlor

3) Vanlig grön gurka i tjocka skivor, röd eller gul paprika i bitar (ca 50/50)
Kryddor till 1 liters burk: 10 hela vitpepparkorn, 1 bit skalad pepparrot, 1/2 liten gul lök i skivor, dillkronor (4-8 beroende på storlek)

4) Zucchini i bitar, stjälken av bladselleri skuren i bitar, broccoli i små buketter, röd eller gul paprika i strimlor (ca 40/20/20/20)
Kryddor till 1 liters burk: 5 hela vitpepparkorn, 5 hela kryddpepparkorn, 2 lagerblad
och därutöver 1 bit skalad pepparrot + 1 kvist persilja (alternativt 1 stor klyfta vitlök + 1 liten kanelstång)

5) Västeråsgurkor i bitar, Zucchini i bitar, stjälken av bladselleri i bitar, skivad purjolök (ca 30/30/30/10)
Kryddor till 1 liters burk: 10 hela vitpepparkorn, 2 bitar skalad pepparrot, 1 tsk gula senapsfrön, 1 stjälk dill med vippor (alltså inte krondill)

När man bestämt vad man vill ha i sin burk, förberett grönsaker, tagit fram kryddor, kokt upp lagen så gör man så här:
Varva grönsaker och kryddor upp till ca 3 cm från kanten på burken, skaka burken så får det kanske plats lite till.
Slå på den varma lagen så den täcker alla grönsaker, kolla så det inte finns luftbubblor i burken. lagen skall täcka grönsakerna men inte gå ända upp till kanten på burken. Ta ett halvt ark smörgåspapper/bakplåtspapper och knyckla ihop det. Lägg det överst i burken och stäng locket, så hjälper det till att hålla nere grönsakerna under lagringstiden. Låt burken kallna helt i rumstemperatur innan du ställer den svalt och mörkt.
Ett annat knep är att hälla lagen hela vägen upp till kanten på burken, stänga locket och sedan ställa burken upp och ner, men så modig är inte jag.

Jag har inget svalt förvaringsutrymme så mina burkar förvaras i kylskåp.
I kylskåp håller sig inläggningarna upp till 9 månader, i sval källare håller de troligtvis minst 6 månader.
Öppnad burk skall såklart förvaras i kyl och förtäras inom en 14 dagars period.
Grönsakerna bör lagras i 4 veckor innan man börjar äta av dem.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Kul, vilken utförlig guide! :D Vi har aldrig direkt gjort snabbinläggning själva, men det kanske tål att testas någon gång. Tack för utförlig beskrivning!

Skriv svar