Det blev en tummetott...

Här diskuterar vi odlingsrelaterade ämnen


Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Första året med växthus är ju ett experiment och allt växer så det knakar men allt ger inte skörd så att säga. Så jag funderar på vad som är felet och tar gärna emot tips och goda råd inför nästa säsong. Jag odlar i stora livsmedelsgodkända plastbaljor och har försökt skapa rätt jordmån och kolla upp vad som trivs ihop.

Rädisornas blad växte så det knakade och bladmassan bredde ut sig över både dill, senapskål och spenat som jag sått i samma balja. Fast inga rädisor utvecklades utan det blev en tunn sytråd till rot och ett knappnålshuvud till rädisa. Till slut fick jag gallra bort dem för att de andra grödorna skulle få plats. Både dill, spenat och senapskål har gett riklig skörd och nu har jag precis sått spenat och senapskål i en andra omgång efter att den första började gå i blom och det sticker redan upp nya fina blad. Djupet är 40 cm och det fanns plats mellan rädisplantorna så det är inte plats i karet för att utvecklas under jord som det varit brist på.

I en annan balja har jag satt satt lök (gul och röd) och sått lite morötter mellan raderna för det skulle tydligen skydda löken mot insektsangrepp. Som sagt ovan jord växer morotsblasten så det knakar men under ytan sker inte mycket. :? Jorden är lucker och ny för säsongen så det borde bli något mer än en sytråd till morot vid detta laget, kan jag ju tycka.

I en tredje balja satte jag gurkor och framför dem tryckte jag ner en rad rödbetor. Samma sak, massor med fin blast men inte en tillstymmelse till rödbeta, bara en tunn sytrådsrot. Gurkorna däremot växer så det knakar och ger riklig skörd. Jag sådde direkt i baljorna precis i början på Juni så även om t.ex. rödbetorna inte skall vara färdiga än så borde de börjat utveckla sig tycker jag.

Så min fråga är vad skall jag testa att göra annorlunda nästa år?

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 106
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Kul med växthus och med experiment! :D Mindre kul med kass skörd dock. Samtidigt är det ju lite kvar på sommaren också, så man kanske får leva på hoppet. :geek:

Kim skrev: 23 jul 2024, 16:09

Rädisornas blad växte så det knakade och bladmassan bredde ut sig över både dill, senapskål och spenat som jag sått i samma balja. Fast inga rädisor utvecklades utan det blev en tunn sytråd till rot och ett knappnålshuvud till rädisa. Till slut fick jag gallra bort dem för att de andra grödorna skulle få plats. Både dill, spenat och senapskål har gett riklig skörd och nu har jag precis sått spenat och senapskål i en andra omgång efter att den första började gå i blom och det sticker redan upp nya fina blad. Djupet är 40 cm och det fanns plats mellan rädisplantorna så det är inte plats i karet för att utvecklas under jord som det varit brist på.

Rädisor har vi aldrig odlat själva, så har inte mycket att komma med där... Ser blasten grön och fin ut?

Kim skrev: 23 jul 2024, 16:09

I en annan balja har jag satt satt lök (gul och röd) och sått lite morötter mellan raderna för det skulle tydligen skydda löken mot insektsangrepp. Som sagt ovan jord växer morotsblasten så det knakar men under ytan sker inte mycket. :? Jorden är lucker och ny för säsongen så det borde bli något mer än en sytråd till morot vid detta laget, kan jag ju tycka.

Kanske korkad fråga, eller så är det inte det... men har du gallrat morötterna tillräckligt? Allt eftersom måste du ta bort en och annan morot för att de ska ha plats att bli tjocka och fina. Hur går det för löken?

Kim skrev: 23 jul 2024, 16:09

I en tredje balja satte jag gurkor och framför dem tryckte jag ner en rad rödbetor. Samma sak, massor med fin blast men inte en tillstymmelse till rödbeta, bara en tunn sytrådsrot. Gurkorna däremot växer så det knakar och ger riklig skörd. Jag sådde direkt i baljorna precis i början på Juni så även om t.ex. rödbetorna inte skall vara färdiga än så borde de börjat utveckla sig tycker jag.

Rödbetor gäller samma som med morötter, de måste gallras. Men det har du kanske redan gjort...

Kul att gurkorna växer bra i alla fall. Är det bara dem du har i växthus eller har du mer där?

Vad säger @Heli om det här?

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 27
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

I balja 1 sådde jag dill, spenat, senapskål, rädisor.
I balja 2 skulle det bara varit tomater men vi fick en gurkplanta i gåva som fick bo där tillsammans med tomatplantorna.
I balja 3 satte jag sättlök gul & röd och sådde morötter och salladslök.
I balja 4 sådde jag gurkor och rödbetor.
I balja 5 sådde jag sockerärtor och zucchini.
I balja 6 har jag planterat färdigköpta örtplantor, timjan, anis, gräslök, rosmarin och så har jag sått lite persilja mellan plantorna.

Löken har jag inte velat titta på än om jag skall vara ärlig. Känner att jag vill leva lite till på hoppet. Ja då det är gallrat och mellanrum nog för morötternas tillväxt. Salladslöken har jag inte sett röken av så de fröna tog sig aldrig.

Rädisornas blast var superfint med stora frodiga blad. Men som sagt jag gallrade bort dem när inga rädisor utvecklades så att de andra grödorna fick bre ut sig lite mer.

Det gröna som växer ovan jord är fantastiskt frodigt och fint på alla växter men som sagt under ytan händer väldigt lite. Så mina funderingar är om jag missförstått när jag läst på och samplanterat fel växter. Eller om jag gödslat felaktigt, vattnat felaktigt eller om det är för varmt i växthuset för vissa växter...???

Men som sagt tomaterna och gurkorna stortrivs och producerar mycket. Dillen är fantastisk. Både spenat och senapskål har växt värre än ogräs. De olika örtkryddorna verkar trivas även om gräslöken varit lite blyg.

Zucchinin trivs men de blir ganska små och taniga. Men även små och taniga är en vinst jämfört med tidigare år då sniglarna ätit upp både blad och merparten av mina zucchinis. I växthuset verkar de skyddade från sniglar. Sockerärtorna blev jättefina tills en dag då plantorna bara gulnade och dog. Min teori om det är att jag nog inte borde planterat dem i samma balja som zucchinin för den stal nog både vatten och näring i högre grad än jag förstod. Rookie misstag tänker jag :)

Ja jag har lärt mig mycket denna första sommar och nästa år skall jag sätta baljorna lite annorlunda för jag insåg inte hur mycket ett par gurkplantor kunde växa för att inte tala om tomaterna. Eller hur stora och många zucchiniplantas blad kan bli när de får växa ifred. Men det är ju så himla kul även om det mest liknat en vildvuxen djungel ett tag. Igår var jag ute och ansade rätt kraftigt för att få in lite luft mellan grenar och blad. Det är roligt att bin och humlor hittat dit, man hör hur det surrar när man kommer in i växthuset. Vi har automatiska takfönster som de kan flyga in och ut genom, plus att skjutdörren oftast står lite öppen mitt på dagen för då blir där väldigt varmt.

Skriv svar