Kondens.

Här diskuterar vi allt som rör vattenbadskonservering

Blad

Hejsan.

Jag och min man har vattenbadskonserverat äppelmos i 1 liters burkar, Ball mason jars.
Vi väntade ca 1,5 tim innan vi skruvade av ringen och ställde ner dem i matkällaren, de var fortfarande ljumna. Dagen efter när jag var i matkällaren ser jag att det är kondens i inuti burken på locket.

Vi har gjort två burkar sen tidigare som vi inte skruvade av ringarna så tidigt på, för vi visste inte att det skulle göras, och det är ingen kondens i dem. De hade svalnat mer än de andra innan vi bar ner dem.

Vi är nybörjare på det här och undrar nu, tog vi av ringen för tidigt så vakuumet försvann eller blir det så här ibland? Är det kört med de burkarna med kondens i?

Tack på förhand.

Jenny och Hans.

Användarens profilbild
Jocke
Kontakt:

Hej!

Ni var på tok för snabba med att skruva av ringen och ställa ner i källaren. 12–24 timmar ska man vänta enligt rekommendationerna. Vakuumet kontrollerar ni genom att lyfta i locket (utan skruvringen). Sitter det kvar är det vakuum. Ni kan också dubbelchecka genom att trycka med tummen på locket. Flexar det väldigt lite eller inte alls är det ett starkt vakuum. Flexar det "mellanmycket" är det ett svagt vakuum (det riskerar att släppa med tid). Flexar det mycket är det inte vakuum alls och ni bör då ställa i kylskåp istället.

Med det sagt – det brukar ofta vara droppar som hänger på insidan av locket, så där är det inget problem. Det är nog bara en slump att det råkade vara det på just de ni skruvade av locket på tidigt men inte de andra.

Blad

Jag har tryckt på locken och det är ingen stuns i dom alls och de sitter kvar när jag lyfter i dom. Det borde betyda att det är vakuum.

Tack för svar och kunskap 😃

Vänligen Jenny.

Skriv svar