Hur konserverar man egentligen små burkar?

Här diskuterar vi allt som rör vattenbadskonservering


Linnèa
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 sep 2024, 21:48

Jag bestämde mig i år för att lära mig vattenbads konservera och har nu gjort två lyckade omgångar med äppelmos i 500ml burkar men jag har även två gånger nu försökt konservera saker i mindre burkar, 130ml korken burkar från Ikea för att vara exakt och det har gått snett båda gångerna så innan jag slösar mer energi (och de dyra mason jar burkarna jag köpt i liknande storlek)och mat på detta tänkte jag fråga här vad jag gör fel.

Jag har Ikeas största Kastrull att konservera i, 15 liter Ikea 360 tror jag den heter. I denna har jag en vanlig kökshandduk eftersom prylen jag köpte som ska va i botten var nån millimeter för stor för att få plats i kastrullen, detta har funkat finfint med de större burkarna men de små tynger inte ner handduken tillräckligt så när det börjar koka ordentligt åker burkarna omkull och handduken åker upp, ca hälften av burkarna lyckas stanna kvar ovan duken men många åker av. Som tur är har ingen burk gått sönder än men den första omgången jag gjort så fick jag ställa 2/3 av burkarna i kylen då de inte fått vakuum alls. Andra omgången tog jag precis ur kastrullen så vet inte än hur väl den gick men eftersom jag hade flera som tippade även denna gång antar jag att de som tippat inte kommer få vakuum. Hur löser jag detta problem? Eller är det bara större burkar som gäller?

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Kul att du vill lära dig vattenbadskonservera! :D

Det är flera saker som kan ställa till det här.

Först kökshandduken: det är precis som du säger; lätta burkar tynger inte ner en kökshandduk så bra. Kökshandduk är därför inte så "najs" att konservera med egentligen utan mest en nödlösning i brist på annat. Det funkar såklart helt okej om man kör tunga burkar, men små burkar blir det snabbt problem. Du kanske kan kolla om något av racken de säljer på Gjordnära får plats? Finns ett på 22 cm och ett på 28 cm. Det lär vara väldigt mycket mer stabilt. Deras rack är dock ändå inte helt optimalt tyvärr, för det bygger onödigt mycket på höjden (det har väldigt höga fötter om man säger så). Men det är ändå långt bättre än en kökshandduk. Finns lite rack du kan hitta på amazon också (här är en länk med en sökning), och de platta racken är väldigt bra. Se bara till att kolla noga att ett rack du är nyfiken på verkligen passar i din kastrull.

Sen kommer vi till Korken 130 ml: Det här är ganska dåliga burkar. Tyvärr. Av någon anledning är just den minsta Korken-burken mycket sämre på att få vakuum än alla andra de har. Vi har haft samma resultat själva. Du kommer nog inte ha samma problem med så många andra fabrikat tror jag. Mason jars är absolut inga problem, åtminstone inte från ett seriöst varumärke. Wecks små funkar också toppen. Men jättetråkigt att känna att man lagt tid på något som inte funkar, förstår verkligen det! Men jag vill peppa dig att inte ge upp än! :)

Skriv svar