Den där torrkonserverade potatisen

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering


Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Senaste inlägget handlade om att torrkonservera potatis. Jag stötte på fenomenet genom "the canning diva", men har efter det fått det rekommenderat av youtubes algoritm flera gånger. De som gör det verkar helt religöst övertygade. Vi kan ju inte veta hur det skulle funka i praktiken utan att några gjort ett riktigt test av det hela. Men om ni fick gissa, vad tror ni? Skulle det i teorin funka? Jag är väldigt skeptisk själv, av just de anledningar jag skrev i inlägget. Potatisar är helt enkelt för fasta för att jag tror det ska kunna vara lämpligt. Jag gissar att det kanske skulle funka om man ökade tiden drastiskt, men då får man inte längre de "fördelar" man vill åt med att torrosta potatisen.

Jijo
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 jan 2024, 11:23

Lyssna på tant Rose 😄
https://www.youtube.com/watch?v=1rMrV8IgwCY

Det verkar inte vara en bra ide med torrkonservering😳

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Nej torrkonservera potatis är nog inget jag skulle ge mig på heller även om jag sett att somliga gör så.
Däremot kan man välja om man vill konservera blancherade potatis eller bara sköljd potatis.
Fördelen med att blanchera är ju att du har haft alla dina potatisar i kokande vatten och säkert vet att om du missat ett gruskorn så är det ingen fara. Dessutom så försvinner en del av stärkelsen vid blancheringen för man använder ju nytt kokt vatten i burkarna.
Alternativet är att skala och skölja väl, lägga potatisarna i vatten i kylen (byt vatten minst en gång) i 12-24 timmar för att få bort en del av stärkelsen.
Fördelen är att man kan kallpacka potatisarna med nytt kallt vatten och slipper hantera varma burkar.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 91
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Ja precis, råpackad potatis känns inte alls lika kontroversiellt. Det är ju näst intill samma procedur som vanligt. Har kollat runt lite och får även jag känslan att blötläggning under lite längre tid lär ta bort stärkelse i princip lika bra som blanchering. Det ser åtminstone ut så på vattnet från blötläggningen.

Jag tänkte fråga lite extra kunnigt folk om det någon gång framöver och överväga att kanske göra ett test här hemma om det känns seriöst nog. Var man är herre i sitt eget kök, men vi vill inte ha något officiellt på bloggen som inte åtminstone teoretiskt kan anses vara helt säkert.

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

"vi vill inte ha något officiellt på bloggen som inte åtminstone teoretiskt kan anses vara helt säkert."
Jättebra inställning.

Skriv svar