Sopprecept

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering

m.froding@telia.com

God fortsättning!
Jag har gjort två soppor: ärtsoppa och grönsakssoppa. Båda blev väldigt bra. Använde 500ml-burkar tilll halva satsen grönsakssoppa och ärtsoppan. 1000ml till en omgång grönsakssoppa. Inser att en 500ml inte är tillräckligt för två personer. Grönsskssoppan blev på tok för starkt kryddad mrn gav en god soppa. Så jag tänkte göra mer soppa men i 1000ml-burkar. Så jag undrar om någon gjort potatis- och purjolökssoppa och kycklingssoppa? Man kan ju tillsätta grädde eller creme fraiche nät man värmer den? Eller har ni gjort någon annan soppa ?

Användarens profilbild
Heli

God fortsättning!

Vad hade du i grönsakssoppan? Vi gjorde kycklingsoppa innan jul som jag provsmakade idag. Det var morot, paprika och selleri i. Jag tyckte smaken blev god men grönsakerna blev väldigt mjuka, de smälter i princip i munnen. Men det är väl kanske vad man kan förvänta sig när de har kokat i 75 minuter.

Vi använde receptet på kycklingsoppa från Ball:
https://www.ballmasonjars.com/homemade- ... -soup.html

Jexra

Potatis- och purjolökssoppa funkar bra här, vi har kört den utan grädde vid konservering och tillsatt vid uppvärmning :idea: 👌

m.froding@telia.com

Jag gjorde efter soppbas och fina grönsaker. Dmakar bra men för kryddstark. Nu ska jsg göra kycklingsoppa och potatis och purjölöksoppa. Man tillsätter mejeriprodukter när man använder sen. Jag sökte recept med chatggp och det står att det ska vara osaltad buljong. Vart hittar man det?

Användarens profilbild
Jocke
Kontakt:

Behöver inte vara osaltad buljong, oroa dig inte för det! Det enda jag kan komma på i så fall är väl om du gör egen buljong. När det gäller tärningar lär nog alla ha salt gissar jag. Men som sagt är det ingen fara. ChatGPT hallucinerar eller har matats med dåliga källor.

Lurigt det där med kryddor i konserver när man knåpar ihop eget. Väldigt svårt att beräkna hur mycket som är lagom kryddat innan det är klart.

Skriv svar