Jag är helt ny på det här med tryckkonservering så ni får ha överseende med om det är en självklarhet som jag bara inte hunnit förstå än.
Men hur är det egentligen med olja och tryckkonservering?
Bakgrunden är att jag gör egen ringblomsolja och använder i salvor. Och nu skriker alla ”botulism!!”
Ja, jag vet att förutsättningarna för att botulism ska uppstå är goda i sån miljö. Därför tänkte jag att om jag köper en tryckkonserverare och konserverar min olja enligt konstens alla regler, så borde jag ju ta död på bakterier och eventuella redan bildade sporer som är icke-önskvärda.
Min adhd-hjärna tyckte som vanligt att det var en bra idé att agera först och tänka sen. Så nu sitter jag här med en begagnad Presto och försöker förstå om jag faktiskt tänkt rätt resonemang innan, eller om jag kommer spränga köket om jag stoppar ner några burkar med olja i kastrullen och stänger till…
Innan köpet så såg jag framför mig att om det går att tryckkonservera tex burkar med buljong (alltså flytande innehåll) så borde det ju gå med olja också. Men ju mer jag läser och googlar och kollar, desto mer osäker blir jag… hoppas därför på förståeliga svar härifrån!
(PS: nej, jag köpte inte en Presto enbart för detta ändamål, jag har annat i tankarna som den kommer att användas till också )