Det där med olja….

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering

SysterYster

Jag är helt ny på det här med tryckkonservering så ni får ha överseende med om det är en självklarhet som jag bara inte hunnit förstå än.
Men hur är det egentligen med olja och tryckkonservering?
Bakgrunden är att jag gör egen ringblomsolja och använder i salvor. Och nu skriker alla ”botulism!!”
Ja, jag vet att förutsättningarna för att botulism ska uppstå är goda i sån miljö. Därför tänkte jag att om jag köper en tryckkonserverare och konserverar min olja enligt konstens alla regler, så borde jag ju ta död på bakterier och eventuella redan bildade sporer som är icke-önskvärda.
Min adhd-hjärna tyckte som vanligt att det var en bra idé att agera först och tänka sen. Så nu sitter jag här med en begagnad Presto och försöker förstå om jag faktiskt tänkt rätt resonemang innan, eller om jag kommer spränga köket om jag stoppar ner några burkar med olja i kastrullen och stänger till…
Innan köpet så såg jag framför mig att om det går att tryckkonservera tex burkar med buljong (alltså flytande innehåll) så borde det ju gå med olja också. Men ju mer jag läser och googlar och kollar, desto mer osäker blir jag… hoppas därför på förståeliga svar härifrån! 😊🙏🏼

(PS: nej, jag köpte inte en Presto enbart för detta ändamål, jag har annat i tankarna som den kommer att användas till också 😊)

Användarens profilbild
Jocke
Kontakt:

Hej!

Just det, jag har ju mest läst på om botulism i sammanhanget livsmedel. Men det stämmer som du säger, att olja är en bra miljö för botulinumsporer att gro i. Kokar du oljan något i samband med att du gör salvorna? För det kan ju nämligen också göra förutsättningarna ännu bättre, nämligen att döda av de flesta andra bakterier och på så vis ge botulinumsporerna fritt spelrum utan konkurrens.

Den lite tråkiga nyheten här är att vi inte kan veta vilken tid du behöver tryckkonservera i för att nå 116 grader i "cold spot", som det kallas. Fysiken bakom det hela är att den kallaste punkten i burken behöver nå 116 grader och sedan ha den temperaturen i tio minuter. Och vi kan helt enkelt inte veta hur lång tid det tar innan du når den temperaturen i den kallaste punkten. Olja är dessutom extra lurigt då det tydligen kan "isolera" sporerna en del mot värmen. Det innebär inte att det är omöjligt, tvärtom finns det recept som innehåller en del olja (eller tillåter att man tillsätter en viss mängd om önskat). Men det innebär att det är mer noga att det verkligen blir rätt, helt enkelt. Inom livsmedelskonservering i hemmet är rekommendationen att man aldrig ska tillsätta olja i ett recept på eget initiativ utan bara om ett recept faktiskt tillåter det.

Jag har förstått det som att botulinumtoxin kan förgifta även kutant och inte bara i magtarmkanalen, men exakt hur potent det är på huden vet jag inte.

SysterYster

Tack för bra svar 😊
Nej, jag kokar inte oljan eller nåt sånt, jag låter bara kronblad från ringblomma ligga och dra i olja i en burk (utan tätslutande lock) och så rör jag runt i det en gång om dagen för att göra vad jag kan för att tillsätta syre och därmed minska risken för dumma bakterier. 😊 Efter lagom lång tid silar jag av det och försvarar i kylskåp. Ofta använder jag det sen i salvor med bivax.
Även om jag inte har fakta eller forskat, så säger mitt sunda förnuft att skulle det bildas botulism i oljan, så är det rätt hög sannolikhet att jag kommer bli väldigt dålig även om jag ”bara” använder det som handsalva. därför använder jag bara salvorna till mig själv. Men jag hade ju velat kunna dela med mig eftersom det är så fantastiskt bra grejer för huden, det där med ringblomma… och det är därför jag tänkte att tryckkonservering var svaret.
Och det är här jag inte riktigt fattar…
Man säger ju att det enda säkra sättet att döda/förhindra botulism-sporer är att tryckkonservera. Så då måste man ju ha kommit fram till vilken tid som behövs för att nå rätt temperatur i alla möjliga livsmedel. Men du skriver att vi inte kan veta vilken tid som behövs för olja… Är olja annorlunda på något sätt? Som gör det olämpligt att tryckkonservera? Eller handlar det om nåt helt annat? Förlåt om jag ställer dumma frågor, men jag är som sagt helt novis på detta och har lite svårt att läsa mig till allt på en gång (utbränd adhd-hjärna). 😊

Användarens profilbild
Jocke
Kontakt:

Olja beter sig nog inte som vilket annat livsmedel som helst. Vad jag läst mig till har olja en förmåga att isolera andra ingredienser, vilket gör att tiderna man annars kunnat förvänta sig inte stämmer. Och jag misstänker att det krävs tester för en massa olika kombinationer. Det är väl just därför man avråder från att tillsätta olja om inte ett recept tillåter det, just för att oljan kommer förändra hur värmeöverföringen sker, och det är svårt att veta precis hur den förändrar överföringen i alla möjliga fall.

Förvarar du det i kylskåp från den punkten att du försluter salvan ska det dock vara lugnt så länge du har tillräckligt kallt i ditt kylskåp. De flesta stammar kan inte föröka sig under 8 grader, även om det finns några som kan det ner till 4 grader också. Men från 4 grader och nedåt är det 100 % säkert.

Nu finns det säkert några felkällor man kanske inte tänker på, men det känns ändå som att du har hyfsat bra koll på läget ändå. Bra att du rör om och sådär för att undvika anaerob miljö liksom.

Men återigen, jag är ingen expert på salvor, och sen är jag såklart inte ens mikrobiolog eller annat relaterat ämne heller. Jag är bara en glad amatör som läst på om hemkonservering.

Skriv svar