Konservera fisk

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering

Konservering1

Hej,

har någon tryckkonserverat fisk i sås, exempelvis tomatsås? Hittar bara hur man tryckkonserverar fisk utan sås? Hade tänkt prova finska trenden att konservera mört.

Leif

Användarens profilbild
Jocke
Kontakt:

Hej! Jag lyckades missa det här inlägget, ursäkta!

Tyvärr finns det vad jag känner till inga framtagna recept på fisk i tomatsås. Men jag kan kolla runt med några duktiga själar för att se om någon annan känner till det.

Kul med tanken att konservera mört hur som helst. Det är ju en väldigt mager fisk jämfört med de fiskar som rekommenderas från USDA och University of Alaska Fairbanks (UAF). Det är väl annars tonfisk som är ganska magert och ändå har ett recept, och där kan man ju tillsätta olja.

Användarens profilbild
Jocke
Kontakt:

Uppdatering: Fick lite hjälp från folk på facebookgruppen Hermetisering av mat:

Det finns en källa (Michigan State University) som faktiskt anger att man kan tillsätta tomatsås: https://www.canr.msu.edu/news/preservin ... gh_canning

Sen har University of Alaska Fairbanks en artikel om egenfiskad fisk: https://www.uaf.edu/ces/publications/da ... -20-24.pdf

Lägger man 1 + 1 förstår man därför att det både är okej att till torrare fiskar tillsätta lite olja samt att tillsätta lite tomatjuice. Det kommer en del vätska från fisken i sig, så man bör nog inte fylla hela burken.

Lina Laurin, en väldigt erfaren hemkonserverare, skriver så här:

Lina Laurin, från en tråd på Facebook, skrev:

Det finns instruktioner om att konservera fisk från University of Alaska Fairbanks som går igenom hur man tar hand om nyfiskad fisk och konserverar den. Där står inget om att man bara kan konservera fet fisk utan det diskuteras bra "generic fisk" 😉 Däremot nämns det att det inte är en nackdel att tillsätta olja till hälleflundra, som är en torr fisk. Man rekommendera upp till 4 matskedar vegetabilisk olja per ½ liter burk.

När frågan om fet fiisk har diskuterats med livsmedelstekniker och certified canners så är mager fisk inte en säkerhetsfråga utan en kvalitetsfråga. Den tenderar att bli torrt och smuligt om man konserverar torr fisk. Jag har konserverat både hällefundra och torsk och det blir helt OK men sill, lax och makrill blir bättre så tipset om att tillsätta olja till torr fisk är nog inte så dumt. Det ska i vart fall jag prova nästa gång jag ska konservera torr fisk. Makrill eller sill i tomatsås blir för övrigt supergott. Jag brukar lägga en lökring i botten lägga i rå fisk krydda och toppa med en klick tomatpurée. Det blir tillräckligt mycket vätska från fisken för att bli lagom mycket sås för mig.

Skriv svar