Vad har du tryckkonserverat idag?

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering


Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Som frågan lyder: Vad har du tryckkonserverat idag (eller i veckan)?

Här hemma passade vi på att tryckkonservera potatis för första gången i fredags. Dagen efter testade vi att steka en burk till maten, vilket kändes väldigt smidigt. Det kommer vi nog att göra fler gånger!

Bild

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Personligen tyckte jag potatisen blev hur bra som helst. Man kan ana nån diskret bismak, men jag undrar om det kan vara vinägern jag hade i vattnet i apparaten... Eller så smakar konserverad potatis så bara. Vi får testa en gång till nån gång och se. Oavsett kommer det bli ett inlägg med recept på potatis snart. Jag har skrivit klart ett första utkast och Heli har fotat. Ni märker när det är uppe.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Häromdagen gjorde jag Pulled Pork i BBQ-sås. Receptet från All new Ball book of Canning. Vi ska skriva ihop en översättning till bloggen snart. :)

Det blev hur som helst sviiiingott. Pulled pork. I burk! Bara att öppna och äta! :o

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Inte idag kanske, men för några dagar sedan blev det en gulaschsoppa, baserat på soppmallen och ett recept jag googlade fram. Slogs återigen av hur otroligt smidig den mallen är. Jag gjorde helt enkelt receptet, tog en hålslev för att få ur det fasta, fördelade ut i burkarna och hällde sedan i vätskan i burkarna. Klockrent! Och gott.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Testade den här nyligen: Kött i rödvinssås. Lätt recept som jag provsmakade i förrgår. Det är riktigt gott! Köttet blev väldigt trevligt i konsistensen. Mört, men inte för mycket som det ofta blir med konserverat kött. Vi ska se till att översätta det snart och publicera.

En liten detalj som jag tänka mig gjorde stor skillnad var att, som healthy canning skriver i en liten notis, ha i lite maizena eller annan förtjockning när man ska värma maten inför att äta den. Nu har jag inte provat utan att göra det, men det blev en trevlig tjock sås när jag gjorde så i alla fall.

Skriv svar