Recept med både ägg och smör?! Lemon curd!

Här diskuterar vi allt som rör vattenbadskonservering


Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

I gruppen konservklubben på facebook dök det idag upp en intressant tråd med ett recept jag helt missat: Lemon Curd.

Vad tror ni om det här? Jag blir ju direkt sugen på att testa.

Men är det säkert då? Ägg och smör?! Ja, absolut! NCHFP chansar aldrig utan kräver alltid nästan bisarra säkerhetsmarginaler i recepten som publiceras där. Att det här är det första receptet jag ser där med både smör och ägg säger dock en hel del. Ägg är ju en sån där "förbjuden" ingrediens, och smör likaså. Det betyder inte att det är omöjligt att konservera, utan bara att det är svårt att få ett recept som blir både säkert och gott. Men notera en liten detalj i receptet:

Shelf Life: For best quality, store in a cool, dark place (away from light). Plan to use canned lemon curd within 3 to 4 months. Browning and/or separation may occur with longer storage; discard any time these changes are observed.

De uppger alltså att receptet har kortare hållbarhet än annat man konserverar. Jag gissar att även risken med att smöret härsknar är en detalj som gör att de ger receptet en hållbarhet på bara 3-4 månader. Men det är bara en gissning från min sida.

Är det någon här här som testat receptet?