Kok konserverat äppelmos - Lite mögel på de flesta burkarna

Här diskuterar vi allt som rör vattenbadskonservering


Användarens profilbild
Arne
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2023, 14:24

Höstens äpplen kok konserverades till äppelmos som stått i en 11-14 graders källare. Weck burkar.
Lite mögel på de flesta när jag kollade nu.
Så tråkigt då jag inte gillar att saker går till spillo.
Får ta reda på om det går att ta bort möglet och koka om.
Nya tag.
Gott nytt år

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Är det mögel i burkarna alltså? Jättekonstigt faktiskt. Hur länge kokade du burkarna? Täckte kokvattnet burkarna helt?

Gott nytt år!

Användarens profilbild
Arne
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2023, 14:24

Kokade efter anvisning. Minns faktiskt inte om de var täckta.
Ohh vad jag ogillar att saker går till spillo.
Alla burkar har "vakuum".
En ganska liten yta av vitt mögel. (Försökte infoga bild )
Om det ska vara så me äpplen så blir det frukt remmar i torken av dem i fortsättningen.

Bilagor
Mögeläppelmos.jpg
Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Aldrig varit med om. Vad konstigt. Något måste ha gått snett någonstans. Kokade du burkarna i 20 minuter alltså? Det borde i princip vara omöjligt att det här händer.

Användarens profilbild
Arne
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2023, 14:24

Ok, bara ta nya tag.
Har du Youtube kanal me"?

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Arne skrev: 15 jan 2024, 15:19

Ok, bara ta nya tag.
Har du Youtube kanal me"?

Det ligger i önskelistan! :roll:

Livspusslet är ganska fullt för närvarande, men jag har redan typ tio videor i mitt huvud som jag skulle vilja göra. Men oklart om vi får tid till det inom en snar framtid. Mer troligt vore väl kanske en podd i så fall. Det går rätt mycket snabbare att producera.

Användarens profilbild
Arne
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2023, 14:24

Pod, så ungdomligt :-))
Frugan lyssnar mycket på poddar, inte jag.
Kanske börjar då.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Eller hur! :lol: Jag var väl ganska sen på det där med podd också, men började lyssna en del på vissa poddar typ 2020 eller nåt. Sen har det blivit väldigt mycket sedan dess.

Tycker dock inte att podd är ett särskilt bra format för att lära ut konservering egentligen, men det kanske kompletterar lite. Video är nog det optimala, men som sagt, det kräver sin tid att få till. Jag nöjer mig inte riktigt med vad som helst heller, utan jag skulle nog inte ens försöka innan jag hade bra utrustning för ljud och ljus.

Användarens profilbild
Arne
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2023, 14:24

I Delsbo

https://www.facebook.com/events/1084046 ... tory%22%3A[%7B%22surface%22%3A%22external_search_engine%22%7D%2C%7B%22mechanism%22%3A%22your_upcoming_events_unit%22%2C%22surface%22%3A%22bookmark%22%7D]%2C%22ref_notif_type%22%3Anull%7D

Kanske hitta mera likasinnade där. Om jag är kvar i byn så...

Evenemang av Dellenbygdens Naturskyddsförening och Miljöombytet
Stömne Delsbo
Offentlig · Alla på och utanför Facebook
Välkomna till en dag på Stömne Svängrum. Vi slår upp dörrarna klockan 10.00 och programmet innehåller bland annat:
Fröbyte, ta med dina fröer och byt mot nya spännande sorter.
Kika på proffslagare och prova på att laga dina kläder med spännande tekniker.
Skapa skrotkonst med Marie Olskims Lusth, för hela familjen.
Nalleverkstad - laga ditt trasiga gosedjur med Johannesbergs egna supersömmerska Maria Sjöndin.
"Fråga Trädgårdsmästaren" - Signe Karelius svarar från sitt orakel-hörn på frågor om allt som har med trädgård att göra.
Lisa Holmberg svarar på frågor/berättar om att bygga ler och halmhus.
Adam Åhs och Christian Sjöblom kommer sitta vid ett kaffedoftande bord och göra en slags levande utställning/provapå på tema återbruk och jeansnörderi!
Klimatsmart lunch/fika finns att köpa.
Tid: 10-14
Kl. 14.00 (Kom i tid om ni vill vara säkra på att få plats) är det sen dags för föreläsning med Martin Emtenäs och Stefan Sundström.
Martin Emtenäs är programledare, författare och föreläsare (med mera) som i många år upplyst både barn och vuxna om djur & natur genom bland annat programmet Mitt i naturen och flertalet böcker. Boken, "tusen och en art" var 2022 Naturskyddsföreningens "årets bok". Stefan Sundström är musikern som aldrig slutar kämpa för en bättre. och rättvisare värld.
Tillsammans bildar de en duo som turnerat land och rike runt med föreställningar om klimatet och nu bjuder de på en specialkomponerad föreläsning för oss i Delsbo. Låt oss hoppas på att både bli upplysta, kanske lite deppiga och mycket peppade.
Plats: Stömne Svängrum, Kvarnvägen 10, Delsbo.
Dagens aktiviteter är kostnadsfria och arrangeras i samarbete mellan bland annat Dellenbygdens naturskyddsförening och Miljöombytet.
Visa mindre
Delsbo

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Kul! Det kan absolut hända att jag dyker upp! Jag säger till här när det närmar sig om det blir så.

Om du ska dit kan jag tipsa om Lisa Holmbergs frågestund. Lisa känner jag lite smått, och hon och hennes sambo Niklas har byggt kanske ett av de häftigaste bostadshusen jag sett, helt isolerat med halmbalar. Jag var också där på murarkurs när de skulle mura massugnen de värmer upp huset med.

Skriv svar