Gjordnäras nya gryta

Här diskuterar vi tryckkonserveringsapparater, burkar och andra verktyg som behövs vid konservering


eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Det här ska bli riktigt intressant att följa, någon som kan se vad det är för någon? Det ska alltså vara en tryckkonserveringsgryta som kommer att säljas i Sverige.
https://www.instagram.com/reel/CxkP5G1o ... BiNWFlZA==

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Ja eller hur! Det här har slagit ner som en bomb verkligen, varenda facebookgrupp om konservering har blivit överösta med diskussion om den där.

Jag är försiktigt positiv. Jag kan kopiera vad jag skrev i en facebookgrupp om mina spontana tankar om den:

Jocke på Facebook skrev:

Att Gjordnära säljer den innebär att den är CE-märkt, vilket lär innebära att den inte typ exploderar på måfå. Det finns ändå vissa kvalitetskrav på att ha en CE-märkning.

Gjordnäras "eget" märke innebär samma som att typ Jula och Biltema har exakt likadana verktyg men med röd respektive blå färg och att det står Meec på ena och Biltema på andra. Verktygen kan till och med komma från samma fabrik.

Gjordnära har väl helt enkelt köpt en "omärkt" kinesisk tryckkonserveringsapparat från en fabrik och ger den sitt eget märke för att alla ska veta att det är just "deras variant" av den där kinesiska apparaten. Jag har nämligen sett i princip exakt likadana apparater på amazon.se med inget märke alls. Men problemet med att köpa en "noname" från amazon eller aliexpress är att Kina oftast inte riktigt bryr sig om det där med upphovsrätt och märke och sådär. En fabrik kan helt enkelt bara ta en ritning de hittade i källaren hos någon annan fabrik och börja massproducera grejen själva och sen sälja på amazon, aliexpress eller liknande. Bilder på produkten kan man ju dessutom bara googla efter så behöver man inte anlita fotograf (jag överdriver knappt nu)... Det här innebär att du kan ha tio olika annonser på amazon med identiska bilder men det är ändå inte säkert att det är exakt samma produkt i de olika annonserna.

Fördelen då när Gjordnära köper in en sån är att de kan ställa krav på specifikationer hos fabriken. De har också faktiskt en aning vad de faktiskt säljer, så de vet vilka specifikationer som kunden vill ha. Vi frågade till exempel vad det är för vikt som följer med, och det visade sig att de bara skickar med en på 10 psi, då de inte kunnat få CE-märkning för en vikt på 15 psi (än). Med andra ord så vet du faktiskt vad du får, och varje kund kommer få en likadan. Du får också garanti och allt det där.

Jag är toppennöjd med vår Presto och jag hade nog köpt en sån i alla fall, men stämmer Gjordnäras uppgift på att vikten har 10 psi så är det här nästan revolutionerande. Det lär nämligen vara den sista pusselbiten som krävs för att man ska kunna konservera med den säkert. Storleken är tillräckligt stor och det går att lufta den, så de pusselbitarna är redan lagda.
Nu blev det här väldigt långt, men det var svårt att vara mer kortfattad...

Kan hända att min spontankänsla är lite väl optimistisk.

Samtidigt har konserveringsgurun Kim Svensson skrivit några väldigt viktiga kritiska frågor till Gjordnära på deras instagraminlägg. Får se vad Gjordnära svarar där.

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Ja men jag hoppas, det som hintats om ce-märkning låter väldigt lovande. Skulle verkligen vilja se en produkt som sänker starttröskeln för fler. Lite som receptbloggen här för de som är osäkra på engelskan ☺️

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Ja men exakt! Det är ju i princip bara det som saknas nu ju. Skönt att Gjordnära tog tag i det. Ibland har jag tänkt tanken ifall man skulle försöka själv, men jag har verkligen noll erfarenhet av företagande (konservgeek är ju än så länge bara en väldigt liten hobbyverksamhet), så det känns skönt att slippa.

Gjordnära svarade för övrigt på Kims frågor. Jag citerar det här nedan (plus formaterar det så det blir lite mer läsbart till skillnad från instagrams kaos)

Gjordnära på Instagram skrev:

Hej Kim.

Kommer mycket mer och tydligare info längre fram. Ska ändå försöka svara här :)

  1. Bilderna är från ett av våra provexemplar och det är denna typ av manometer som kommer följa med. [Kim frågade om det var manometern på bilden som kommer med då den ser ut som Prestos]

  2. Den här apparaten är självklart CE märkt. Dock endast för 10psi arbetsträning så vi kommer ej kunna sälja andra vikter till jigglern. [Kim frågade om den var CE-märkt eftersom andra snarlika apparater på amazon och alibaba inte är det]

  3. Vet inte då jag inte har spelen framför mig. - Kommer självklart skriva ut det när fullständiga beskrivningen kommer. [Autocorrektfel i texten, men svar på Kims fråga om vilket tryck säkerhetsventilen löser ut på]

  4. 10 psi. [Kim frågade om vilket tryck vikten lägger på]

  5. Nej ingen regulatorvikt över 10 PSI pga apparaten saknar godkännande för det. [Kim frågade om de kommer sälja en tyngre vikt också]

Karin
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 feb 2024, 16:06

Hej,

Jag undrar om någon med erfarenhet av tyckkonservering har kunnat göra en kvalificerad bedömning av Gjordnäras tyckkonserveringsapparat. Jag såg den nya videon Daniel lagt ut på yuu-tube. Den ser ju väldigt lik ut som Presto och han gjorde också en jämförelse med den. Eftersom jag aldrig har tryckkonserverat tidigare så är jag väldigt osäker i denna fråga och funderar på följande; jag har en möjlighet att få hem en Presto från Usa av en privatperson alternativt kan jag köpa den från Gjordnära. Någon som har input eller råd kring hur jag ska tänka. Det känns ju både prisvärt och enkelt att beställa av Gjordnära men frågan är om kvaliteten och funktionen är lika bra som en Presto!?
/Karin

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Hej och välkommen till forumet! :)

Vi kommer faktiskt testa apparaten själva och ska lägga upp vad vi tycker om den så snart vi har fått den och kunnat testa den.

Svårt val i alla fall. Jag skulle nog säga att det beror på hur länge du kan tänka dig att vänta. Jag tror säkert att Gjordnäras apparat kommer vara åtminstone helt okej, men ingen kan ju säga exakt hur bra kvalitén är förrän utomstående får lägga vantarna på den.

Kan du vänta är det såklart värt att göra det för att se vad åsikterna på Gjordnäras apparat landar i. Kan du inte det är det såklart ett "säkrare kort" att köpa en Presto, eftersom det är ett välkänt kvalitetsmärke.

Rent funktionsmässigt ska de vara i princip samma. Haken med Gjordnäras är egentligen att den bara har en vikt för 10 PSI. Om du bor högre upp än 305 meter över havet är den alltså inget för dig, då du i så fall behöver en tyngre vikt.

Karin
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 feb 2024, 16:06

Hej!

Tack och tack för svar, väldigt uppskattat.
Jag bor enligt Google earth 141 m över havet, då just högen är inget problem men ändå svårt val som du säger. Jag kan inte riktigt vänta, v10 är resan inplanerad och det kan vara den sista så det är lite sista chansen. Det jag tänker mest på är att det finns ju många varianter på Presto så det känns svårt att få exakt rätt apparat och att lägga över det ansvaret på någon annan (även om det är min bror så det är ju inga konstigheter). Dessutom känns det tungt och omständigt att ta med sig på flyget. Plus att det är nya tullregler för stålimport så ev måste man ha ett intyg att stålet inte kommer från Ryssland. Och så måste man, om jag förstått det rätt, förtulla den i Sverige. Jag får fundera lite till helt enkelt. Tack igen för svar och allt ni delar, det är väldigt inspirerande.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Jo, det är klart att det blir lite ansvar att lägga på brorsan. Samtidigt kanske han kan skicka en bild om han är osäker? Men ja, omständigt på flyget blir det absolut. De är ju större än någon annan kastrull man har i ett hushåll, den saken är klar. Synd att den inte går att vika ihop. :roll:

Skriv svar