Etiketter/Märkning

Här diskuterar vi tryckkonserveringsapparater, burkar och andra verktyg som behövs vid konservering


eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Hur gör du för att hålla ordning på allt?

Jag började med att skriva med kritpenna/whiteboardpenna, skrev namn på receptet och datum, och gjorde så första året men min handstil är inte den bästa och pennorna blev snabbt trötta på mig så gick över till digitala lösningar. Funderade först på att bara skriva ut på papper och klistra med mjölk men hade lite utskrivbara etiketter hemma så kunde lika gärna testa. De är gjorda för att kunna flyttas på så de lossnar lätt.

Någon stund senare spårade det ur ännu mer, midjourney (bild-ai) har gett (ok, jag betalar en bra bit för det) mig en massa bilder med en cirkel av ingredienserna och en vit bakgrund.

[removal.ai]_f962f357-63c5-4937-9a03-0051b88c8b35-eira_333_chili_tomatoes_cumin_in_a_circle_white_background_draw_f9f6c392-23df-4f70-ac95-2a9fb0383489.png

Senaste tillskottet var en datumstämpel som underlättat ännu mer. Nu har jag favoritrecepten förberedda med ingredienslistor i etikettform, redo att stämpla och sätta på burkarna. Jag har ett gäng med matproblem och bekanta som också kan undra så det är tacksamt att ha innehållet på plats. Utöver det så skrivs varje konservering ner i ett block med namn på receptet och källhänvisning för att veta nästa år vilket som var gott och borde upprepas.

IMG_20230827_204615028.jpg

Är något av allt det här nödvändigt? Knappast, jag tycker bara att det är kul. Frågan är om inte min huvudmotivation till att konservera är att titta på några rader av tjusigt etiketterade burkar ;)

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Men så snyggt och inspirerande, jag skulle gärna vilja göra något liknande här hemma! Vi har varit extremt slarviga och lata måste jag säga. Det har bara blivit att vi har skrivit årtal med whiteboardpenna på locket, om något alls, och så har vi förlitat oss på att man ska ha någon sorts koll – vilket helt klart börjar bli lite jobbigt.

Jag hatar klisterlappar som är svåra att ta bort, minns du var du har köpt dina?

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 02 sep 2023, 19:32

Jag hatar klisterlappar som är svåra att ta bort, minns du var du har köpt dina?

De kommer från tillverkaren herma, heter avtagbara/flyttbara/removable, lite beroende på vilken sida som försökt att översätta. Använder deras onlinetjänst för att skapa själva utseendet. Laddar upp bilden för bakgrund och lägger till text. Första inköpet var från inkclub och andra från kontorsgiganten. Har de på 6cm diameter och 4 cm diameter, fick utöka med de större när ingredienslistorna blev för långa. Den här är 6cm på wecks 290ml molde, den tidigare 4cm på wecks 580ml tulip

IMG_20230821_155700_483.jpg

Tycker det är en rätt trevlig stund när värsta disken är undanplockad att göra "bokföringen", eller när som en paus behövs i stökandet. Fixar och skriver ut etiketter och fyller i boken. Lite konserveringsmindfulness kanske.

Här är några av bakgrunderna: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Tack för tipset! :)

Skriv svar