Presentationstråd!

Här kan vi prata om lite allt möjligt som på något sätt är relaterat till inkokning/konservering


Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Hej! Är du ny här? Klart du är! Alla är nya här i skrivande stund. Vem är du?!

Jag kan börja. Jag heter Jocke och bor med min fru Heli i Delsbo utanför Hudiksvall. Vi startade Konservgeek eftersom vi saknade en vettig mer komplett sida för konservering enligt mer testade metoder. Själva har vi konserverat i ett antal år nu. Det började med vattenbadskonservering, men till slut blev vi med tryckkonserveringsapparat och började tryckkonservera. Otroligt kul!

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Jag kan ju också passa på att presentera mig! Jag heter Heli och är gift med Jocke sedan 10 år. Vi bor som sagt på en liten gård i Hälsingland, sedan drygt fem år tillbaka. Jag har alltid tyckt om att pyssla med växter, blocka bär, koka sylt och så vidare, men det var inte förrän vi flyttade till ett hus med trädgård som jag äntligen fick möjlighet att utforska intresset mer. När odlingarna blev fler letade vi efter nya sätt att ta tillvara på maten, och det var då vi fick upp ögonen för konservering. Först Jocke egentligen, som gärna nördar in sig på nya grejer, men så hakade jag på. :D När vi inte odlar, konserverar eller donar med huset gillar jag att pyssla med diverse kreativa saker (foto bland annat) och vandra med mera.

Vilka är ni andra som har reggat er på forumet? Är så nyfiken på vilka som läser bloggen. :)

GrodanAnn
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2023, 17:53

Tjingeling
Jag heter Ann o har inte ens hunnit starta med denna ädla konst. Jag håller nämligen just nu på att vänta på att de förbaskade weckburkarna 😞 ska komma fram, så jag kan starta igång. Frysen är det alltid för lite plats i o jag vill kunna ta med mat till stugan som inte kräver en massa kyl möjligheter. Vi har nämligen inte indragen el där, så solceller o elverk är våra bästa vänner. Jag har torkat endel de sista åren kommit på att det är fantastiskt att ha lite smått o gott hemma. Plötsligt kan man sno ihop en god nudelsoppa eller pastasås på det som råkar stå i burkarna. Fantastiskt lyxigt att ha egenodlad purjo i burk året om tex.
Jag är en trädgårdsintresseras sjuksköterska som trivs bäst i stugan där trädgården med odling finns. Just nu så dränks jag av tomater och zucchini. Så min första kokning ska bli tomat, zucchini o vitlök i ca 300ml burkar. Lagom att bara kasta i grytan, pastagratängen eller liknande. Bruna bönor o någon gryta ligger oxå högt upp i "måste prova" listan.
Bor i Sundsvall, men har stugan strax norr om Härnösand (ca 1tim). 😀

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Kul att du presenterar dig! Torkning känns verkligen som något jag vill lära mig mer om också. Spännande! Vi kanske får öppna en underkategori för det här på forumet?! ;)

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Välkommen till Forumet GrodanAnn! Vi bor i Delsbo i Hälsingland så inte alltför långt från Sundsvall. :)

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Jocke skrev: 12 sep 2023, 17:02

Vi kanske får öppna en underkategori för det här på forumet?! ;)

Jatack! Förra testet med beef jerky blev löjligt gott.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

eira skrev: 12 sep 2023, 20:11

Jatack! Förra testet med beef jerky blev löjligt gott.

It is done as you wish.

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Får väl ta mig i kragen med det här då. Hej! Jag håller till i de småländska skogarna och har väl alltid identifierat mig som hamster (går något plocka och göra något kul med ska det hem!). Jobbar på bokförlag med läromedelswebben och älskar böcker och kunskap om allt möjligt. Jag är bland annat där (och här) för att tillgänglig kunskap och information anpassad för läsaren är väldigt viktigt för mig. Hantverkar och har en inställning av att vilja kunna göra allt själv, så åter mot konserveringen.

Växte upp med småskalig odling och samlade och det har bara blivit blivit mer av det efter husköpet. Efter att tredje frysen blev full blev det allt mer torkning och förra året var det dags att börja vattenbadskonservera. Jag har haft en presto ett år nu men fortfarande inte kommit över tröskeln att tryckkonservera än, det visade sig att det mesta jag ville lagra var kompatibelt med vattenbad ☺️. Har också rätt mycket matproblem så är van vid att det mesta behöver fixas och anpassas själv. Självklart trillade jag djupt ner i konserveringshålet och har plöjt allt jag hittat och blev väldigt glad av den här sidan. Har tröttnat på svårsökta fb-grupper och lite nostalgiskt är det ändå med en gammal hederlig phpbb-installation efter år av att administrera liknande 😍. Så, tack för initiativet! Hoppas det kommer att locka många fler med tiden.

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Vad kul att läsa mer om dig eira och så kul att du vill hänga här (och att du också gillar gamla hederliga forum)! 😊 Vi är inga experter så har du tips på hur vi kan styra upp det bättre är det bara att säga till! Eller om du kommer på bättre sätt att kategorisera upp det. Vi känner inte heller att Facebook är ultimat för det här, jag har faktiskt inte ens orkat gå med i någon Fb-konserveringsgrupp. Vi får se om det blir lite mer drag med tiden här, man kan ju hoppas!

Användarens profilbild
Arne
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 dec 2023, 14:24

En till ny här på forumet som skall försöka komma igång med konservering. (2 år efter införskaffandet.)
Har införskaffat en All Amerikan. en del weck burkar samt de tillbehör jag tror jag behöver.
Sommarstuga i Hälsingland nära Delsbo där jag tänkte håla till med konservering.
Kommer säkert skriva här:-)
Saknar "gamla" forum på detta sättet. Enklare översikt och man kan följa trådar utan avbrott.

Skriv svar