Portabla gaskök?

Här diskuterar vi tryckkonserveringsapparater, burkar och andra verktyg som behövs vid konservering


Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Har en fundering som kanske någon annan har koll på.

Gasolkök som dessa eller varför inte dessa ska funka för att kunna tryckkonservera har jag förstått. Men om man sitter på en drös gasolflaskor av den här typen, går det att fixa någon adapter till kök av de här typerna i så fall? Och om det går, är det "smart" eller bara korkat?

Vi kör alltid vår Presto på elspisen, men då vi nyligen hade några strömavbrott tätt intill varandra tänkte jag på att det skulle vara ganska trist om ett strömavbrott synkade med en dag man hade tänkt konservera på. Vi har en vedspis men det är ju i princip omöjligt att kontrollera temperaturen så pass exakt som man behöver när man konserverar med vedspis.

Jan
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 aug 2023, 14:47

Hej,
Vet inte om du fått svar, men i Sverige så kan dina gasoltuber bara användas till friluftskök.
Primus har ett antal Campingkök där tuberna kan användas och ett heter Moja stove men den är dyr 2000 kr.
Jag har också sett en adapter på nätet mellan gasoltuberna och gasolköket 2.2 men då vet man inte hur säkra adaptern är.

Jag tror den bästa lösningen är att använda vanlinga husvagnstuber (P-flaskor) och gasolköket från Jula. Sen köper ni en liten gasollykta till gasoltuberna så har ni både spis och ljus ifall elen går.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Hej och grattis till forumets första post, utöver vi två administratörers inlägg!

Det där låter faktiskt mycket bättre. Har dessutom haft möjligheten att låna en husbil en vecka i sommar och åkt runt lite, så nu känner jag att jag har lite mer koll på det där med gasol och husvagnstuber.

Tack!

carkrax
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 aug 2023, 22:36

Vi har tidigare använt Kayoba gaskök och P-flaska när vi konserverat. Vi tyckte det var praktiskt och att det ska funka även vid strömavbrott, det är en rejäl konstruktion. Vi har en All American tryckkonserverare och har stått ute på plattläggning och kokat. Men hjälp vilken tid det tar för att komma upp o tryck och sen hålla det hela vid rätt tryck. Visst vi bor på ett blåsigt ställe, men det känns väldigt ineffektivt. Min sambo köpte en lös eldriven spisplatta och den använde vi idag. Vilken skillnad! Det gick ju jättefort att komma upp i tryck och sen är det bara att börja räkna minutrarna. Stor skillnad! Den robusta gasplattan får vila i garaget och åker fram vid strömavbrott och krabbkokning.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

carkrax skrev: 30 aug 2023, 22:58

Vi har tidigare använt Kayoba gaskök och P-flaska när vi konserverat. Vi tyckte det var praktiskt och att det ska funka även vid strömavbrott, det är en rejäl konstruktion.

Intressant, är det denna variant som jag länkade till i första inlägget kanske? Eller är det någon annan?

carkrax skrev:

Men hjälp vilken tid det tar för att komma upp o tryck och sen hålla det hela vid rätt tryck. Visst vi bor på ett blåsigt ställe, men det känns väldigt ineffektivt. Min sambo köpte en lös eldriven spisplatta och den använde vi idag. Vilken skillnad! Det gick ju jättefort att komma upp i tryck och sen är det bara att börja räkna minutrarna. Stor skillnad! Den robusta gasplattan får vila i garaget och åker fram vid strömavbrott och krabbkokning.

Det här var oväntat att läsa måste jag säga. Amerikanarna är ju väldigt förtjusta i gas och elektriska spisar är ju nästan lite ovanliga där. Kunde ju tro att det skulle funka bra då. Samtidigt blir jag fundersam om det skulle funka bättre om köket är omringat med något vindskydd av något slag. Det kanske försämrar mycket av att det blåser menar jag. Jag blir ju väldigt fundersam om fler testat och har erfarenheter. Tack för att du delar med dig.

Skriv svar