Vad får man inte konservera och varför?

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering


Kokonari
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 sep 2023, 15:33

Jag är nyfiken på hur det kommer sig att det är förbjudet att tryckkonservera vissa saker. T.ex mjöl ska tydligen inte vara bra att konservera och inte heller mejeriprodukter.

Vet någon vad detta kommer sig?

Vilka andra produkter passar inte för konservering?

Kan man konservera mat med havregrädde eller havremjölk i eller är det totalt förbjudet att ha i några spannmålsprodukter?
Eller hur är det med grädde från kokos, soya eller ris?

Jag ser ofta att det nämns i recept online och på youtube att man inte får konservera dessa saker, men aldrig varför annat än att det är FDA i USA som inte rekommenderar det. Sedan ser man ibland recept som innehåller dessa ingredienser och där de som gör dem säger något i stil med "Jag vet att man inte får men jag gör det ändå och det funkar för mig". Jag lyssnade på podden I Väntan På Katastrofen och där sade de i förbigående att de inte kunde komma på någon mat som inte lämpades för konservering.

Jag skulle gärna vilja konservera maträtter så som köttbullar i gräddsås eller färdiga pastasåser osv. Men vill ha alla fakta för att kunna ta ett avvägt beslut om jag tycker det är värt risken (vad den nu är).

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Vilka bra frågor! Och stora! :lol: Svaret blir därefter...

Inget är "förbjudet" att konservera såklart. Polisen kommer inte! ;) Ibland kan vissa uttrycka sig som att det är typ olagligt att göra vissa saker, men det handlar egentligen bara om vad som är rekommenderat eller inte. Och rekommendationerna bör man alltid följa så länge man inte har väldigt bra koll på varför man inte följer en viss rekommendation någon gång.

Det finns olika anledningar till varför olika saker inte lämpar sig att konservera:

I fallet mjöl handlar det mycket om att mjöl tjocknar till sig när det blandas och värms upp. Tjockt = det går trögare för värmen att nå mitten av burken. Förtjockningen kan också vara svår att förutse, och jag har förstått att det också lätt blir klumpar och andra tråkigheter. Är det svårt att förutse hur det förtjockas är det också svårt att ange en tid för hur lång tid det tar att konservera.

Mejeriprodukter är en annan femma. Här är det lite svårt att få bra information, men jag har stött på information som handlar om att man helt enkelt inte nått konsensus inom forskningen för hur man hemkonserverar exempelvis mjölk. Det är ju klart att det tekniskt sett går eftersom det finns konserverad mjölk i affären, men frågan handlar alltså om "hur länge" det görs när man konserverar hemma. I det här fallet kan man kanske misstänka bristen på forskningspengar som orsak. Man kanske behöver studera mer helt enkelt.

Ett exempel på en annan produkt med en annan anledning är väl ägg. Ägg är alkaliskt och kräver alltså tryckkonservering för att kunna vara säkra från botulism. Men hur mår egentligen ett ägg efter typ en timme i 115 gradigt vatten? :roll: Det kan alltså handla om kvalitet också.

De som säger "jag vet att det inte går men jag gör det ändå" är lite oansvariga tycker jag. Om man kan ge väldigt goda argument för varför en rekommendation är fel, visst, men ofta ger de bara argument som typ "staten vill att du ska köpa mat istället för att få mer skattepengar, så de hemlighåller de bästa sätten att konservera på". Rena konspirationsteorierna alltså. En person som Lina som har facebookgruppen "Hermetisering av mat" är ett exempel på en balanserad person som kan ge ett väldigt bra argument när hon berättar om något som kanske går emot någon rekommendation eller kanske inte har någon rekommendation. Argumenten bygger alltid på vetenskap och djup kunskap. De som däremot bara säger "jag har gjort såhär i tio år utan att bli sjuk" men inte kan ge andra argument bör man inte lyssna på.

När det gäller podden "I väntan på katastrofen"... Jag lyssnar själv på den podden och har gjort sedan starten. Väldigt bra podd. Patrick är ganska kunnig på konservering, men Kalle däremot är ganska mycket av en "jag kör ba", och det märks då och då att han inte riktigt vet vad han gör. Han verkar till exempel tro att exakt allt ska konserveras i 45 minuter. Jag håller med dem om att många skräms och krånglar till det, men det finns många som gör helt galna och rent livsfarliga grejer också. De klagade nyligen på att vissa reagerar och hör av sig när de pratar om konservering, men det handlar ofta om att de säger en liten detalj i förbifarten som faktiskt inte stämmer. Klart att man bör förvänta sig feedback då. När det gäller att de inte kan komma på något som inte lämpar sig: Patrick tar i podden upp att man kan kolla upp inkokningstider på NCHFP, och det har han helt rätt i. Men att då säga att "allt går att konservera"...? Om det saknas en råvara på NCHFP (och man inte kan hitta säker och seriös information om den råvaran någon annanstans heller), hur vet man då vilken tid råvaran ska konserveras i? Man behöver labbutrustning i princip om man ska kunna ta reda på det själv. Olika råvaror är olika täta och olika vätskefyllda, och kräver därför olika lång inkokningstid. Summa summarum vad gäller deras flera avsnitt om konservering: min åsikt att Patrick på det stora hela har rätt när han lär ut, men att det ibland smyger in detaljer (oftast från Kalle som Patrick inte ens märker att Kalle sagt) som är helt fel, eller att man glömmer nämna någon väldigt viktig detalj.

Sista frågan om köttbullar i gräddsås och pasta och sådär: Grädde är väldigt fettrikt, och fett ger tyvärr en väldigt gynnsam miljö för botulinumsporer. Det är möjligt att det skulle kunna gå att göra säkert ändå, men då det inte finns recept på det kan man inte veta vilken tid som krävs tyvärr. Pasta har samma problem som mjöl i allmänhet. Det sväller, helt enkelt. Sen kan man naturligtvis anpassa ett recept utifrån det, det går ju att hemkonservera bönor till exempel och de sväller ju också. Industrin kan ju även konservera pasta, men de har mycket högre tryck än vi som hemkonserverar och använder därför recept anpassade för det. Det skulle helt enkelt behöva tas fram recept för det, och man har väl inte ansett att det varit tillräckligt angeläget då när man tog fram de flesta recepten. Eller så är det för komplicerat för att man ska kunna göra allmänna recept för olika typer av pasta eller så, vad vet jag. Kort och gott, konservering är en balans mellan att saker ska bli säkert och att saker ska bli goda. För att veta att man håller sig inom de ramarna krävs det att någon har labbtestat fram hur man håller sig inom dessa ramar. Man kan ju tänka att man tryckkonserverar allt i två-tre timmar för att vara säker, men då blir maten troligen inte särskilt god längre.

Skriv svar