Vad har du vattenbadskonserverat idag?

Här diskuterar vi allt som rör vattenbadskonservering


Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

eira skrev: 31 aug 2023, 14:29

Den blev hur bra som helst! Utgick från https://www.healthycanning.com/zippy-zucchini-relish
Tog bort lök och ersatte torra kryddorna med senapsfrön och vitpeppar. Kommer att behöva göra lite mesig chilisås (typ heinz) för att få ihop vinterns hamburgerdressing (bostonsquash + chilisås + majonnäs)

Den såg intressant ut, blir sugen på att testa!

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 02 sep 2023, 09:43

Den såg intressant ut, blir sugen på att testa!

Kan definitivt rekommenderas. Här är mina justeringar för att landa i en bostonsquash:
Kryddalternativ för bostonsquash:
½ tsk vitpeppar
3½ tsk senapsfrön eller mer

Extra alternativ för mer IBS-vänlig variant:
Ersätt löken med 1-2 tsk torkad ramslök
Minska ner mängden paprika

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

eira skrev: 31 aug 2023, 14:35

Svårt att hitta recept med squash.

Jo det är ju det. En grej man kan komma ihåg är att Healthy Canning skriver att det är helt ok att byta mellan gurka och squash rakt av då de liknar varandra så pass mycket i både konsistens och pH. Så hittar man ett bra recept för gurka kan man utan problem köra zucchini/squash istället.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Grön tomatsalsa i år igen! Denna gång blev den med bara gröna chilisorter också, så den ser riktigt läcker ut. Den var väldigt god direkt ur kastrullen, så nu blir jag väldigt nyfiken på hur den smakar kall om en månad eller så.

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Sen sist har det hunnit bli lite fler passerade tomater och den efterlängtade bbq-såsen. Eller åtminstone vad jag föredrar i bbqväg. Väldigt nöjd med den rökiga smaken. Än finns det lite tomater kvar på mogning så kanske att det kan bli något mer av dem. Men då måste fler burkar hinna hem. Har bara stora burkar kvar nu.
https://www.healthycanning.com/smokey-chili-sauce

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Åh, spännande. Den där chilisåsen har jag inte tittat närmare på förut. Kanske vore något att göra faktiskt.

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

eira skrev: 06 sep 2023, 22:49

Sen sist har det hunnit bli lite fler passerade tomater och den efterlängtade bbq-såsen. Eller åtminstone vad jag föredrar i bbqväg. Väldigt nöjd med den rökiga smaken. Än finns det lite tomater kvar på mogning så kanske att det kan bli något mer av dem. Men då måste fler burkar hinna hem. Har bara stora burkar kvar nu.
https://www.healthycanning.com/smokey-chili-sauce

Den lär hamna på vår att-göra-lista, såg trevlig ut! Igår blev det en mellanstark salsa här hemma som jag nog tycker är den godaste vi har gjort hittills. I receptet står det mild salsa men vi slängde i lite extra chili och socker, blev toppen.

Skriv svar