Tips på god vegetarisk mat att konservera?

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering


Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Här hemma har det mest blivit att vi har konserverat kött när det kommer till lite mer färdiga maträtter. Jag äter fisk men inte kött i övrigt, så det blir ju inte att jag äter de burkarna. Är det någon som har testat att konservera något gott vegetariskt? Det behöver inte vara en komplett måltid, men gärna något som inte kräver alltför mycket "extra tillagning". Tar gärna emot lite schyssta tips!

GrodanAnn
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2023, 17:53

Min första konservering blir nog vitlök, zucchini o tomater. Tänker att det kan bli lite start till soppa,gryta eller toppa en pastagratäng med.

Användarens profilbild
Kim
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jul 2024, 11:24

Jag har inte kommit så långt att jag börjat konservera måltider men jag tycker det är supersmidigt att ha konserverade morötter, palsternacka och även någon burk rödbeta. Jag kallpackade både morötter och palsternacka men förkokte rödbetorna så de blev varmpackade.

Morötter och palsternacka använder jag som ingredienser i grytor, soppor och köttfärssås.
De blir mjuka vid konserveringen men smakar väldigt gott.
Kan varmt rekommenderas att blanda ner en burk konserverade morötter (mosas enkelt med en gaffel) om du gör en vegetarisk pastasås på tomatbas.
Detta året skall jag testa att tillsätta lite kryddning och ev en klyfta vitlök. Förra året som var mitt första i denna "branschen" hade jag bara i en gnutta salt.

En annan stapelvara hos oss är bönor. Jag har precis gjort en sats med vita bönor, svarta bönor, kidneybönor och ett par burkar med kikärtor.
Jag sköljer bara bönorna (hoppar alltså över all blötläggning) och kallpackar dem med vatten och lite salt. De blir hur bra som helst i smak och konsistens.
Jag har hitintills bara använt mina bönor och kikärtor i varm mat för jag är lite harig av mig och vill gärna värma upp innehållet i mina hemkonserver för säkerhets skull. Jag packar som tumregel en 1/2 cup bönor per burk av Pint storlek.

Mvh Kim

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 110
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Kim skrev: 18 jul 2024, 11:48

Jag har inte kommit så långt att jag börjat konservera måltider men jag tycker det är supersmidigt att ha konserverade morötter, palsternacka och även någon burk rödbeta. Jag kallpackade både morötter och palsternacka men förkokte rödbetorna så de blev varmpackade.

Morötter och palsternacka använder jag som ingredienser i grytor, soppor och köttfärssås.
De blir mjuka vid konserveringen men smakar väldigt gott.
Kan varmt rekommenderas att blanda ner en burk konserverade morötter (mosas enkelt med en gaffel) om du gör en vegetarisk pastasås på tomatbas.
Detta året skall jag testa att tillsätta lite kryddning och ev en klyfta vitlök. Förra året som var mitt första i denna "branschen" hade jag bara i en gnutta salt.

Kul! Vilka bra tips!

Kim skrev: 18 jul 2024, 11:48

En annan stapelvara hos oss är bönor. Jag har precis gjort en sats med vita bönor, svarta bönor, kidneybönor och ett par burkar med kikärtor.
Jag sköljer bara bönorna (hoppar alltså över all blötläggning) och kallpackar dem med vatten och lite salt. De blir hur bra som helst i smak och konsistens.
Jag har hitintills bara använt mina bönor och kikärtor i varm mat för jag är lite harig av mig och vill gärna värma upp innehållet i mina hemkonserver för säkerhets skull. Jag packar som tumregel en 1/2 cup bönor per burk av Pint storlek.

Låter klokt att du bara använder dessa bönor i varm mat om du inte blötlagt innan. Finns vad jag vet inte någon evidens på att värmepenetreringen av innehållet är tillräckligt med bönor som inte blötlagts. Kokar du bönorna innan du äter kommer de ju vara säkra oavsett.

Skriv svar