Matlåda i burk

Här diskuterar vi allt som rör tryckkonservering


Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Jag har funderat lite på det här med matlåda i burk. Igår tog jag med mig en burk pulled pork till jobbet och det kändes väldigt smidigt. Fick lite feeling och vill göra mer grejer man kan ha som matlåda när man inte har något annat att plocka med sig. Vet att många på de olika facebookgrupperna har testat Sloppy Joes (https://www.healthycanning.com/home-canned-sloppy-joes). Kan det vara en bra matlåderätt kanske? Annars funderar jag lite på gulasch (https://www.healthycanning.com/goulash). Någon som testat? Någon som har några andra förslag?

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Än är det bara vi två som ens skriver något här på forumet, men jag kämpar på. :)

Hittade billigt krav-kött på mataffären igår, så planen är att göra gulasch någon dag framöver. Lär bli ett recept skrivet på samma gång.

GrodanAnn
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 sep 2023, 17:53

Tjing
Låter kanon!!
Soppor på alla möjliga sätt är ju toppen gott.
Jag tänker att man kanske kan göra en "allt i ett gryta", då gör det inte så mycket om potatisen är sönderkokt. Kött, grönsaker, vin lagerblad, svamp mm mm
Eller att man tar 2 små burkar?
Jag vill gärna slippa matlagning i stugan ibland, då skulle det vara behändigt med färdigt/matlåda 🤔

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Soppor är supersmidigt verkligen. Jag upplever inte att potatisen blir så sönderkokt när man gör soppa enligt USDA:s soppmall faktiskt, så du kan alltid testa att göra soppa så. Att konservera potatisen för sig känns lite överkurs. Men vad vet jag om vad du tycker?! Som sagt, testa vettja. : ) Börja med en liten batch soppa, typ 4 enlitersburkar, och känn efter hur potatisen blir. Blir det inte bra för din smak kan du senare testa att konservera allt var för sig i olika burkar och slänga ihop en soppa baserat på flera burkar när det är dags att äta.

Tant Greddelin
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 mar 2023, 17:30

Min man tycker att burkluncher är de bästa. En gryta eller soppa och en bit bröd till. Det är ofta han kommer hem och berättar att kollegorna är avundsjuka och nyfikna på dessa burkar.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Härligt! Jag har snart ätit slut på min "pot roast in a jar"-gryta på jobbet (recept här). Få har dock kommenterat den märkligt nog, förutom en kollega som är jägare och blev sugen på att konservera älg någon gång.

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

På Patreon finns redan nu receptet på Gulasch i burk. Det är egentligen bara det vanliga soppmallreceptet igen, men en gulasch helt enkelt.

Den soppan kommer jag garanterat göra igen så snart den tar slut. Riktigt bra blev den. Köttfärsen blir liite mer kokt än man såklart hade föredragit, men helt klart värt det för bekvämligheten att ha sopplunch redo att plocka från skafferiet. Nice.

Receptet syns för alla andra på bloggen om knappt en månad.

Bilagor
2024-01-08-hemkonserverad-gulaschsoppa.jpg
BerntLov
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 jan 2024, 08:29

Tack för en trevlig och informativ blogg! Hade gärna önskat ett recept på "matlåda" med kyckling, även ren konserverad kyckling hade varit intressant

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

BerntLov skrev: 17 jan 2024, 08:31

även ren konserverad kyckling hade varit intressant

Ren konserverad kyckling kommer snart, faktiskt!

Användarens profilbild
Arne
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 dec 2023, 14:24

Jocke skrev: 07 maj 2023, 07:39

Än är det bara vi två som ens skriver något här på forumet, men jag kämpar på. :)

Hittade billigt krav-kött på mataffären igår, så planen är att göra gulasch någon dag framöver. Lär bli ett recept skrivet på samma gång.

Hoppas fler hittar hit. :-)

Skriv svar