Vad har du sått idag?

Här diskuterar vi odlingsrelaterade ämnen


Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Vi ligger tyvärr rätt mycket efter. Hann aldrig med att få i chili i januari. Men vi har varit sena med chili förr och det brukar bli en helt okej skörd i alla fall, även om det såklart blir bättre om man är ute i god tid.

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Schysst setup, Eira. För några dagar sedan kickade odlingsglädjen igång här hemma. Sådde paprika: snackpaprika (minns ej sort), black horse (ger riktigt coola svarta frukter) och California dream. Cayenne long slim blev det i chiliväg, väntar fortfarande på jalapeño som vi har beställt dock. Vi körde lombardo förra året, den gav väldigt mycket frukt.

Användarens profilbild
Arne
Inlägg: 14
Blev medlem: 04 dec 2023, 14:24

Tobak. 7 olika sorter.
Skall bli snus och kanske en cigarr om jag lär mig hur:-)
Kanske går att konservera?

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 23 feb 2024, 10:01

Sådde paprika: snackpaprika (minns ej sort), black horse (ger riktigt coola svarta frukter) och California dream. Cayenne long slim blev det i chiliväg, väntar fortfarande på jalapeño som vi har beställt dock. Vi körde lombardo förra året, den gav väldigt mycket frukt.

Hur är smaken på Black horse?

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Arne skrev: 11 mar 2024, 10:15

Tobak. 7 olika sorter.
Skall bli snus och kanske en cigarr om jag lär mig hur:-)
Kanske går att konservera?

Spännande :D

eira skrev: 12 mar 2024, 12:36

Hur är smaken på Black horse?

Det blir första gången vi sår den så jag vet tyvärr inte än. Som jag förstår det ska de svarta frukterna smaka som grön paprika typ, sen om man låter dem mogna helt och bli röda så ska de vara söta i smaken.

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Gäller att njuta av sista dagarna med någorlunda bra plats här hemma. Omgång två av tre tomatsådder gjorda, håller nere antalet så gott jag förmår men det ser ut att landa i 60 plantor utspritt på 31 sorter (3 sorter fröodlas). Väntar nog lite till med de snabbare lagringssorterna. Timjan har kikat upp sen sist och de är verkligen ursöta de små minibladen. Från första omgången tomater har 27/28 frön tagit sig hittills.

Skriv svar