Pearl Jars

Här diskuterar vi tryckkonserveringsapparater, burkar och andra verktyg som behövs vid konservering


Användarens profilbild
Shedland
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2024, 19:03

Är det någon här som har möjlighet att testa konserveringsburkarna från tillverkaren Pearl?

Hade som förhoppningen på att jag hittat den perfekta kombon mellan Ball och Weck i Pearl, men kollar jag på måtten på burkar och gummiringarna så verkar Pearl tyvärr ha en egen storlek på öppningarna (inte 70mm eller 86mm).

Har på känn att svaret är nej, men någon som testat Pearl-burkarna och vet om de möjligen kan vara kompatibla med standard-Mason Jar lock från Ball/Kerr/Kilner och liknande?

Återanvändbarheten med till synes bra gummiringar och metallock i rostfritt stål lockar en hel del :D

Verkar dessutom mycket svårt att få tag i ersättningslock, åtminstone glaslocken och de två-delade metallocken.

Har vi någon här som har skaffat sig dessa burkar och har erfarenhet av dem?

Håller dem bra kvalitet? Både glaset och metalldelarna?

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Hej och välkommen till forumet! :)

Daniel på Gjordnära (som är återförsäljare av Pearl) frågade oss om vi ville testa Pearl-burkar och skriva vad vi tyckte om dem. Vi sa ja, men sen har vi inte hört mer om den saken. Det var säkert ett halvår sedan vid det här laget. Jag kanske borde skriva igen och fråga om det fortfarande är aktuellt...

Tror du ser rätt i alla fall, skulle vara förvånad om locken var kompatibla med mason jars (70/86 mm). Gummipackningen lär dessutom vara rätt mycket tjockare än vad packningen på ett mason jar-lock är, så jängorna kommer nog inte passa även om diametern skulle råka vara densamma.

Vi testade Norgesglass-burkar förut, och de liknar Pearls Sunny-lock väldigt mycket. De locken var varken 70 mm eller 86 mm.

Men kanske finns någon annan som testat Pearl? Vore väldigt kul att veta vad folk tycker. De ser ju fina ut, och jag håller helt med om att återanvändbara metallock låter väldigt trevligt.

Användarens profilbild
Shedland
Inlägg: 2
Blev medlem: 06 mar 2024, 19:03

Jocke skrev: 07 mar 2024, 06:07

Hej och välkommen till forumet! :)

Hej och tack! Läst på sidan ett bra tag och nu blev det dags att gå med i forumet också :D

Jo, börjar tycka den återkommande kostnaden för Mason Jar-lock börjar vara lite dryg. Classe rear ut sina vakuumtätningslock kraftigt just nu. Testade deras lock tillsammans med en Ball-ring. Men hittills är det 1 av 6 lock i snitt som inte vill sluta tätt. Aldrig haft det problemet med original Ball-lock, så är villig att tro att rean kommer sig av att locken är rätt skräp! :D

Just Pearl verkar helt perfekta (förutom den misstänka inkompabiliteten med andra burkar), men verkar som Weck har en markant bättre tillgång till ”reservdelar”.

Intressant om någon testat på Pearlburkarna och vill dela med sig. Om jag beställer hem en låda av dem så uppdaterar jag här också!

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Byter du lock varje gång? Vi brukar återanvända minst en gång faktiskt, även om Ball själva inte vill att man gör det. Ibland lyckas man dock böja till ett lock när man öppnar det, och då återanvänder vi det inte såklart. Men de håller fast bra även när vi återanvänt dem i vår erfarenhet.

Clas Ohlsons mason jars är ju riktigt värdelösa, åtminstone när man använder medföljande skruvlocket för att hålla fast vakuumplattan. Vi har haft helt okej resultat med deras lock om man använder Ball-ringarna, men vi har å andra sidan inte använt dem i så jättestor skala på det sättet. Men absolut, COs burkar lämnar en hel del att önska. De är ju inte särskilt billiga heller.

Skriv svar