Vad har du sått idag?

Här diskuterar vi odlingsrelaterade ämnen


Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Vad har du sått idag (eller den här veckan)?

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Häromdagen sådde vi tomater. Plommontomater, bland annat, som ska lämpa sig lite extra bra för att konservera. Lite mindre vattniga, lite mer köttiga.

Förresten testar vi i år även lagringsbara tomater (som alltså inte måste konserveras i första taget). Det ska bli väldigt spännande.

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Jocke skrev: 17 mar 2023, 13:43

Förresten testar vi i år även lagringsbara tomater (som alltså inte måste konserveras i första taget). Det ska bli väldigt spännande.

Hur gick det med de lagringsbara? Vilka sorter blev det? Här möglade det mesta bort tyvärr. Fick bara en plåt kvar totalt med gialetto brindissimo, vesuviano giallo, ponderosa, pantelli, patanara, date fruit yellow och can bogunya. Tacksamt nog ser det nog ut som att jag kommer att få provsmaka de nya sorterna.

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

eira skrev: 31 aug 2023, 14:40

Hur gick det med de lagringsbara? Vilka sorter blev det? Här möglade det mesta bort tyvärr. Fick bara en plåt kvar totalt med gialetto brindissimo, vesuviano giallo, ponderosa, pantelli, patanara, date fruit yellow och can bogunya. Tacksamt nog ser det nog ut som att jag kommer att få provsmaka de nya sorterna.

Aah, vad trist. Vi testade bara en sort (Kenneths Piennolo) och jag tycker att det gick väldigt bra. Alla ser än så länge fina ut i växthuset. Dock så är växthuset i minsta laget så den lilla skörd vi får av de lagringsbara kommer nog tyvärr inte att räcka så länge.

Har du någon favoritsort när det kommer till tomater generellt?

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 02 sep 2023, 09:23

Har du någon favoritsort när det kommer till tomater generellt?

Massor! Lite beroende på kategori. Jag tar och startar en ny tråd för det :)

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Är det någon som har börjat så något än? 🤔

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Bara groddar, mikrogrönt och sallad. Chilin får vänta en vecka till tror jag. 💚

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

eira skrev: 12 jan 2024, 19:58

Bara groddar, mikrogrönt och sallad. Chilin får vänta en vecka till tror jag. 💚

Kul! Sånt du odlar inomhus med lampa typ året om då eller?

Ja, man borde nog sätta igång med chilin ganska snart faktiskt. Vi borde egentligen fixa något bättre att förodla i appropå det. Vi har Ikeas ställning för hydroponisk odling med tre våningar som vi köpte för ganska längesedan. Vi har aldrig använt den för hydroponisk odlning faktiskt utan bara för förodling. Den är "stor", men inte tillräckligt stor när det börjar närma sig utplantering. Det blir himla trångt och tomaterna växer i princip alltid upp i lampan.

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Ja, sallat blir det året runt, de bor i en hög med små harvy. Tycker de är smidiga att hantera, fyller på med en ny med någon veckas mellanrum för att ha jämn tillgång. De bor i en hylla med belysning där de flesta sommarodlingarna startar sitt liv. Har en dubbel ivarhylla med två våningar med belysning. Senare när det blir för mycket flyttar allt ut i ett förråd.

IMG_20240113_153453825_HDR.jpg

Mikrogrönt står mest i fönstret för att det är där de får plats, tycker de brukar bli bra nog utan extraljus.

IMG_20240112_102934355.jpg
eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Nu har äntligen chilin landat i jorden. Ezpeleta och lombardo blir det i år. Ezpeleta har varit perfekt till chilipulver och använder dem båda till sweet chilisås och en mild chilisås (tänk heinz). Hur ser det ut för er andra, är det dags för något än?

Skriv svar