Groddtips burkar

Här diskuterar vi odlingsrelaterade ämnen


eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Hittade en bortförklaring (för mig själv alltså) för att testa lite pearlburkar. Fyllde på med ett 4-pack 1-liters, förvaringslock och 2 groddset. Är nu inne på andra omgången groddar. Så fort ett gäng är klara åker förvaringslocket på och de åker in i kylen samtidigt som nästa omgång startas.

IMG_20240202_092956022.jpg

Så, den viktiga frågan, hur gör du? Burkar med lite tyg och ett gummiband räcker ju jättelångt. Variation och inspiration är alltid kul!

Användarens profilbild
Jocke
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 feb 2023, 22:08
Ort: Delsbo
Kontakt:

Coolt! Låter som att du är nöjd? Gissar också att du köpt dem på Gjordnära?

Vi gör inte groddar, än. Men det här verkar ju definitivt vara ett smidigt sätt.

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Jocke skrev: 07 feb 2024, 14:07

Coolt! Låter som att du är nöjd? Gissar också att du köpt dem på Gjordnära?

Vi gör inte groddar, än. Men det här verkar ju definitivt vara ett smidigt sätt.

Som groddburkar ja, vet inte om det kommer att konserveras något i dem men de kommer att bli välanvända i köket.

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

Jocke skrev: 07 feb 2024, 14:07

Vi gör inte groddar, än. Men det här verkar ju definitivt vara ett smidigt sätt.

Vi har testat i tråg med lock på som vi fick (men det kommer väl inte du ihåg Jocke ;)), jag tyckte dock det var ganska pilligt att hålla på. Sen tyckte jag groddarna vi fick med var alldeles för beska. Tycker det ser mycket smidigare ut att hålla på med burkar sådär. Kanske borde investera i såna plus lite mildare groddar. Älskar alfalfa, har du nån favorit Eira?

eira
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 aug 2023, 08:59

Heli skrev: 23 feb 2024, 09:47
Jocke skrev: 07 feb 2024, 14:07

Vi gör inte groddar, än. Men det här verkar ju definitivt vara ett smidigt sätt.

Vi har testat i tråg med lock på som vi fick (men det kommer väl inte du ihåg Jocke ;)), jag tyckte dock det var ganska pilligt att hålla på. Sen tyckte jag groddarna vi fick med var alldeles för beska. Tycker det ser mycket smidigare ut att hålla på med burkar sådär. Kanske borde investera i såna plus lite mildare groddar. Älskar alfalfa, har du nån favorit Eira?

Alfalfa är definitivt en favorit här med. Men kul att växla med rädisa/daikon ibland för lite mer sting och färg.

Användarens profilbild
Heli
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 feb 2023, 13:24
Ort: Delsbo

eira skrev: 23 feb 2024, 10:11

Alfalfa är definitivt en favorit här med. Men kul att växla med rädisa/daikon ibland för lite mer sting och färg.

Kul, får prova det. Lite groddar piggar verkligen upp mackan.

Skriv svar